Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0058
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 59 [59]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0058

OCR

5. ÓVODÁSKORÚ KISGYERMEKEK MAGYAR NYELVI FEJLESZTÉSE erősebben megmutatkozik, de a szubvokalizáció fázisában is lehet hallani, miként épül be a némaolvasás gyakorlatába is (Cs. Czachesz, 1998). A szubvokalizációt öntudatlan ajakmozgás és belső beszéd kíséri, amely a hangos és a némaolvasás határán figyelhető meg. A beszéd, a beszédértés, a szóbeli mesélés és mesefelolvasás összekapcsolása elősegíti a metanyelvi ismeretek kiépülésének alapjait. A kisgyermeknek egyrészt tudást kell szereznie arról, hogy a nyomtatásban szereplő szöveg és az elhangzó szöveg között közvetlen megfelelés áll fenn, továbbá, hogy milyen eltérések mutatkoznak meg a beszélt és írott nyelv között. Egy másik fontos tapasztalás a nem magyar első nyelvű gyermekek számára, hogy különálló nyelvek vannak, és egy dolog leírására két különböző forma létezhet. A nyelvek közötti különbségtétel lényeges eleme a nyelvelsajátítás folyamatának, annak a ténynek a felismerése, hogy az óvodában a pedagógusokhoz és a társaikhoz az egyiken kell szólni, de lehetnek olyan gyermekek a csoportjukban, akikhez az első nyelvükön beszélhetnek. Ez a tudás, bár láthatatlanul alakul ki, meghatározó lesz a nyelvekhez son való kesöbbi viszonyuläsukban. 5.7. A KÜLÖNBÖZŐ FEJLESZTÉSI TERÜLETEK ÉS A KAPCSOLÓDÓ NYELVI TARTALMAK VISZONYA A következő tevékenységcsoportok leírásakor a fejlesztés középpontjában álló készség vagy képesség áll, amelyhez különböző nyelvi tartalmak kapcsolódnak. Ezeket a feladatokat a foglalkozások során több helyen beépítheti a pedagógus, annak függvényében, hogy milyen területet fejleszt, illetve milyen nyelvi tartalmat gyakoroltat a kisgyermekekkel. A vizuális és auditív percepció során a kisgyermek egy látott vagy hallott elemhez kapcsol egy jelentést, amely elemi fogalomképzéshez vezet. E folyamat során az észlelt elem jelentése egy szóalakban realizálódik (Nagy 2007: 192). A nyelvelsajátítás során a perceptuális elemi fogalomkészlet kialakulásának kiemelten fontos szerep jut, mert szoros kapcsolatban áll a világ megismerésével és a kisgyermekben kialakuló nyelvvel. A óvodás korú gyermekeknél a második nyelv megszerzése közben visszanyúlhatunk ennek a rutinnak az előhívásához, amely erősíti a nyelvelsajátításszerű működést. A tevékenységek során formákhoz, színekhez rendelhetünk képzeteket és ezekhez szavakat. Hallásfejlesztő

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.03 MB
Permalink to jpg
022_000036/0058.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0058.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu