Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0056
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 57 [57]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0056

OCR

5. ÓVODÁSKORÚ KISGYERMEKEK MAGYAR NYELVI FEJLESZTÉSE kertet kerteltem. Olyankor a képek vagy a mozgás segítségével felidéződik a jelentés, és nem szükséges újra elmagyarázni. A gyermekdalokat és jelentésük mozgásos követését még 8-9 éves gyermekek is örömmel végzik. A gyermekdalok és mondókák mellett az énekes gyermekjátékok is nagy motiváló erővel bírnak a gyermekek körében. A ritmusészlelést segíti a körben járás metrumra történő alaplépése, amely lüktetésével megszabja a tempót, mint például a Bújj, bújj zöld ág, az Elvesztettem zsebkendőmet vagy a Körben áll egy kislányka. Az óvodai gyermekdalok, mondókák és gyermekjátékok ismerete az iskolába lépéskor fontos kulturális tudáselem, támogatja az iskolai közösségi beilleszkedést, mert ezeket általában ismerik a magyar kisgyermekek. A csoport gyülekezésekor mindenki köszönti egymást, amelynek roppant fontos szerepe van a pragmatikai kompetenciák fejlődésében. A pragmatikai tudás így természetes módon jelenik meg a kisgyermekek kommunikációjában, és társas viszonyokba ágyazva érthetik meg. A szituatív nyelvelsajátítás során könnyedén válik rutinszerűvé az üdvözlés és az egymás hogyléte felől való érdeklődés. A pedagógus példája a pontos nyelvhasználatról ezekben a helyzetekben különösen lényeges, és a fejlesztés kezdeti fázisában érdemes elidőzni ezeknél a mini párbeszédeknél, mert ezeknek a csoportban való szimulálása az erősen kontextushoz tapadó sajátossága miatt nehézkes. Mindettől függetlenül érdemes a nyelvi tartalom pragmatikai részének a tudatosítása a foglalkozások más fázisaiban is (vö. Csontos-Der 2018). A fejlesztés középpontjában lévő területnek megfelelő tevékenységkeretben szóaktivizációs feladatokkal indul a foglalkozás. Ebben a feladatszekvenciában az előzetes tudás előhívása történik, amely két mezőben értelmezendő: egyrészt az adott témában a gyermek világról való tudása kerül előtérbe, másrészt a vonatkozó nyelvi tartalmak. Az alapját a kapcsolódó szókészlet adja, valamint a nyelvi formák és szabályszerűségek aktivizálása. Majd a foglalkozás témájának lexikai anyagát vezetik be a pedagógusok. A cél a szókincsfejlesztés, a mindennapi élethez és a tárgyi környezethez kapcsolódó elemek magyar nyelven való tudatosítása. A folyamatnak fontos része a képek és tárgyak segítségével történő jelentéstársítás vizuális megerősítése. Az egyes szavak és szókapcsolatok ismétlődése tervezetten 4-5 alkalommal szükséges, spirälis szervezettségben, nem csak közvetlen egymást követő alkalmakkal. Ezen keresztül megbizonyosodhatunk arról, hogy a nyelvi elemek beépülési folyamata

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.13 MB
Permalink to jpg
022_000036/0056.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0056.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu