OCR Output

5.6. A FOGLALKOZÁSOK MENETE

tartsuk a szemünk előtt. A kezdeti szakaszban egyszerű ismétlésen ala¬
puló tevékenységek segítik a nyelvre való ráhangolódást, mint pl. a vissz¬
hang-játék. Ebben a feladatban a kisgyermeknek egy tevékenységet mu¬
tatunk, és ezzel egy időben mondjuk a kapcsolódó mondatot, neki pedig
egyszerűen csak meg kell ismételnie és mutatnia, amit tőlünk hallott
és látott. Ennek egy változata, amikor suttogva érkezik a pedagógustól
a nyelvi input. Jobban beszélő, könnyen megnyilatkozó gyermekcsoport¬
ban a kommunikáció fejlesztése történhet némileg direktebb módon is,
például barkochba játékokkal állatok, növények, emberek, játékszerek,
bútorok kitalálásával, vagy éppen a foglalkozások és tevékenységek le¬
írásával, mint az Amerikából jöttem nevű játék.

A kisgyermekek magyar beszédének kialakulását segítik amondókák,
nyelvtörők, kiszámolók, gyermekdalok. A magyar első nyelvű gyermekek
nyelvelsajátítási folyamata mellett a magyar mint idegen nyelvi tudás ki¬
alakulásában is fontos szerepet töltenek be. A ritmusészlelést, a magyar
nyelv ritmikáját, a hangzók kiejtési szabályait, az artikulációt, a hanglej¬
tést könnyen átveszik a gyermekek. Hasznos ezek memorizálása és ismét¬
lése, mert a folyékony beszéd érzését kelti a beszélőben, és természetes
megnyilvánulásokra sarkallja a gyermekeket. Az artikulációt, bizonyos
hangok kiejtési jellegzetességeit finomíthatjuk nyelvtörőkkel, egy-egy
hangra kiélezett mondókával, mint a Répa, retek, mogyoró, a Csetneki
csikós, a Mit sütsz kis szűcs?, vagy a Mackó brummog. Bizonyos hangok
esetében figyelni kell az életkor-specifikus fejlédésre, mint az j-l-r sor
esetében. A különálló hangok képzését fejleszthetjük a ráutaló állathan¬
gok adásával, mint a kigy6 sziszegése, a birka begetese, a szäjmozgäsok
utánzásával például a gyíkocska nyelvmozgása vagy az oroszlán üvöltése.
Ezek egyrészt a hangok kiejtését, másrészt a nyelvizmok mozgáskoor¬
dinációját javítják. A kiszámolók a nyelvi ritmika és a metrum közötti
összefüggést mutatják, ahol dallam nélkül a beszéd ritmikussága talál¬
kozik a szöveg alaplüktetésével. Ilyen kiszámolók az Ecc-pecc-kimehetsz,
az Apacuka vagy az Alma, alma. A gyermekdalok tanulása a magyar
nyelv dallamvilágát és jellemző ritmusát mutatja meg, pl. Süss fel nap,
Boci, boci tarka, Ha én cica volnék. Éneklés közben mozdulatokkal kí¬
sérhetjük a dalt, ami a szövegének értését szavatolja. Emellett képsoro¬
zattal is támogathatjuk az ének szövegének megjegyzését és jelentésének
beazonosítását, főként amikor gyakorlásként ismételjük a dalocskákat,
például a Csiga-biga told ki szarvadat, a Tiktakkol az óra, az Én kis