Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0052
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 53 [53]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000036/0052

OCR

5. ÓVODÁSKORÚ KISGYERMEKEK MAGYAR NYELVI FEJLESZTÉSE lévő ünnepekhez igazodóan alakítják ki a csoport tematikáját, ezek mentén szerveződnek a foglalkozások. Az ünnepek fontos identitásépítő szerepet kapnak, hiszen a kulturális különbségek markánsan megjelennek bennük. Ugyanakkor célravezetőbb az ünnepek közötti hasonlóságok kiemelése, mint az egzotikus, eltérő vonások hangsúlyozása. Az éves fejlesztési tervből kiindulva a kapcsolódó tematikus egységek adják a foglalkozások céltartalmát, amelyek tevékenységekre lebontott rutinokba rendeződnek. Az idő- és tevékenységkeretek betartása lényeges a foglalkozáson, mert ez biztonságot, rendszerszerűséget ad a gyermeknek: tudja mire számítson, még akkor is, ha az adott alkalom nyelvi tartalma ismeretlen számára, és nem tudja felvenni a fonalat. Azonosítani tudja a pedagógus nyelvi és non-verbális kommunikációjából, hogy mi fog történni, milyen feladattípus következik. Így megnyugszik, nyitottá tud válni a tevékenységek irányába, és ez képessé teszi az új információk befogadására. A kisgyermekek számára szervezett foglalkozások tervezésekor minél több mozgásos és cselekedtető feladatra van szükség. Ehhez nagy segítséget nyújthat a cselekedtető módszer alkalmazasa (Total Physical Response). A hetvenes években híressé vált pedagógiai megközelítés lényege, hogy az anyanyelv elsajátítása során a csecsemő az anyai beszédre eleinte mozgással reagál. Ebből kiindulva a cselekedtető módszer a beszéd és a mozgás összekapcsolását ajánlotta a nyelvtanítás során (Bárdos 120—-123.). A fejlesztési helyzetben az anya szerepét a pedagógus ölti magára, ezzel facilitálva a nyelvelsajátítás felidézését. A fejlesztő foglalkozások hatékonyságában központi szerepet játszik, hogy a pedagógus képes legyen beazonosítani azokat a területeket, amelyekre munkája során fókuszálnia kell. Általában előzetes felmérés eredményeként kerül a gyermek a fejlesztő foglalkozásokra, de fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy — mint azt a 5.4. alfejezetben leírtuk — a felmérő eszközök kevésbé megbízhatóan alkalmazhatók a nem magyar első nyelvű gyermekeknél. Így folyamatosan monitoroznia kell a pedagógusnak, hogy a gyermek valójában milyen nehézséggel küzd, mi álljon a fejlesztés középpontjában. Vajon a nyelvtudás hiánya okozza-e felmérés során az alulteljesítést, vagy egy konkrét részképesség terén mutatott elmaradás? E két területnek a szétválasztása sok esetben nehézségekbe ütközhet, így érdemesebb abból kiindulni, hogy változatos fejlesztési feladatoknak tegyük ki a gyermeket, és abból nyerjünk infomációt az adott képesség fejlettségi szintjére vonatkozóan.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1751 px
Hauteur de l'image
2480 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.12 MB
Lien permanent vers jpg
022_000036/0052.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000036/0052.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu