OCR Output

5. ÓVODÁSKORÚ KISGYERMEKEK MAGYAR NYELVI FEJLESZTÉSE

kiemelni, mert a munkájukhoz szükséges az idegennyelv-tanítás mód¬
szertani elemeinek és szemléletének a beépítése.

A Szakszolgálatok végzik a fejlesztésre szoruló óvodáskorú gyerme¬
kek ellátását. Így az óvodába kerülő nem magyar első nyelvű kisgyer¬
mekekét is, akiket az óvoda a tanév kezdetén küld a Szakszolgálathoz.
Ott szeptemberben elindul a diagnosztikai fázis, melynek során felmérik
a gyermekek alapkészségeit. A felmérés során több tesztet használnak,
ezek a DIFER és a TROG-H. A TROG-H a magyar első nyelvű beszélők
nyelvtani fejlődését vizsgáló teszt, amelynek előnye, hogy reprezenta¬
tív életkori mintán sztenderdizált, így megbízható képet ad arról, hogy
az adott életkorhoz rendelve milyen a tipikus nyelvtani szerkezetekhez
köthető fejlődési üt (Lukäcs-Györi-Rözsa 2013).

A program első évében a csoportokat úgy alakították ki, hogy a fejlesz¬
tésre érkező nem magyar első nyelvű gyermekek a magyar első nyelvű
gyermekekkel egy csoportba kerültek, majd elindult a fejlesztő munka.
Viszont hamar kiderült, hogy a magyarul nem beszélő gyermekeknél nem
feltétlen a készségfejlesztésre kellene koncentrálni, hanem a nyelvtudá¬
sukra (is). A kettő szétválasztására nem állnak rendelkezésre eszközök,
ennek ellenére elindult egy magyar nyelvi fejlesztésre fókuszáló csoport.
Erre különösen nagy szükség volt, mert a nyelvi fejlesztés biztosítása nem
jellemző az óvodákra, inkább a gyermekek tevékenységbe való bevo¬
násán keresztül facilitálják a nyelvelsajátítás folyamatát. Nyilvánvalóan
pedagógusfüggő, hogy ki mennyire képes erre. Az óvodákban dolgozó
logopédusoknak a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat ugyan feladatként
határozta meg a nem magyar első nyelvű gyermekek fejlesztését. Úgy
tűnik azonban, hogy a túlterheltségük miatt erre nincs mód, és az is
nehézséget okoz, hogy nem kapnak felkészítést erre a munkára.

A program második évének elejére láthatóvá vált, hogy célzottabb
tesztelésre és mérésre van szükség. Így a gyermekek továbbra is az óvo¬
dai logopédusok által végzett szóleszűrő vizsgálat alapján kerültek be
a Szakszolgálathoz, de már lényeges szempont volt, hogy elsősorban rész¬
képesség probléma merül-e fel, vagy az okozhat gondot, hogy a családban
nem beszélnek magyarul, ezért inkább a nyelvtudás hiányai okozhatják
a hátrányt. A részképességek szűrésénél a grafomotorikát, a ceruzafogást
nézik, ami nem függ a nyelvi megértéstől, illetve elemi számoláshoz és
mennyiségfogalomhoz kapcsolódó készségeket vizsgálnak.