5.1. AZ ISIKOLAKÉSZÜLTSÉG ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSA
a nyelvtanulás és nyelvelsajátítás összehangolása jelentős hozadékkal
bír a fejlesztési munkában. A nyelvtanulás jellemzően előre tervezetten,
a nyelvre vonatkozó tudás átadásával történik, többnyire osztálytermi kö¬
zegben. A nyelvelsajátítás viszont klasszikus esetben nem instruált, hanem
a mindennapi élethez kapcsolódó helyzeteken keresztül történik, autenti¬
kus kommunikációs szituációkban való részvétel hatására. Ideális esetben
egy óvodáskorú kisgyermek az intézménybe érkezése előtt már képes ma¬
gyar nyelven kommunikálni a bölcsődében megszerzett vagy az otthoni
nyelvhasználat során kialakult nyelvtudásán keresztül. Ellenkező esetben
az óvodában eltöltendő 3-4 év alatt kell magyar nyelven elérni az iskola¬
készültség szintjét. Amennyiben a kisgyermek először csak az óvodában
találkozik célnyelvi beszélőkkel, az általános készségfejlesztés mellett nagy
valószínűséggel szükséges a nyelvi fejlesztés beépítése is az óvodai fejlesz¬
tésbe. A magyar nyelvi fejlesztésben különös jelentőséggel bír a nyelvta¬
nulás és a nyelvelsajátítás összehangolása.
5.1. AZ ISIKOLAKÉSZÜLTSÉG ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSA
Aziskolakészültség eléréséhez jelentős mértékben hozzájárul, hogy a kis¬
gyermeknek van-e lehetősége az óvodai ellátás igénybevételére. A nem¬
zetközi szakirodalomban konszenzus látszik annak megítélésében, hogy
a deprivált hátterű gyermekek esetében a családi háttérből fakadó le¬
maradást az óvodai foglalkozások jelentős mértékben képesek kompen¬
zálni. A nemzetközi óvodai hozzáférés két trendet mutat. Az egyikbe
olyan országok tartoznak, ahol az elmúlt húsz évben alakult ki az ala¬
nyi jogon járó óvodai ellátás rendszere, ilyen például Nagy-Britannia és
az Amerikai Egyesült Államok. A másik csoportot pedig az 1960—70-es
évek óta — vagy még korábban - szolgáltató országok alkotják, mint
például Franciaország, Magyarország, Norvégia és Németország.
Az elmúlt néhány évtizedben bevezetett óvodai nevelési progra¬
mok eredményeinek a vizsgálatai közül a nagy-britanniai és az egye¬
sült államokbeli kutatási eredményeket mutatom be. Melhuish (2011)
a Nagy-Britanniában 1999-ben bevezetett óvodai ellátás hatékonyságá¬
ról folytatott kutatásainak összefoglalójában hangsúlyozza, hogy az is¬
kolát megelőző programok általánosságban fokozzák a kognitív teljesít¬
ményt, bármilyen szocioökonomikus háttérrel is érkezzen a kisgyermek