Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0038
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 39 [39]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0038

OCR

4. TANANYAGOK inkább a beszélt nyelv irányába fordult, ami kiváltotta azt az igényt, hogy a körülöttük élők beszédét megértsék, és a beszélgetésekbe érdemi módon be tudjanak kapcsolódni. Feltételezzük, hogy a nyelvtanulóknak korábban is céljaik között lehetett ez a szempont, de a tananyagok valószínűsíthetőleg más készségek fejlesztésén keresztül gondolták ezt megvalósítani. Az új igények megjelenésével az oktatás középpontjába a kommunikációs kompetencia és a kiépüléséhez szükséges készségek magas szintű fejlesztése került. Sajátos ugyanakkor az a jelenség, hogy míg korábban a tankönyvek tananyagszerkezetét meghatározta a tanulás intenzitása, addig az újabb kötetek bármilyen tanfolyami intenzitás mellett használhatóak. Az időfaktoron kívül a tanulási folyamat és a kimeneti nyelvtudás tekintetében nincs különbség. Így a tankönyvírók is ebbe az irányba fordultak, és kialakult a jelenlegi tankönyvsorozat-választék. A szerzők többnyire tankönyvíró műhelyekbe szerveződnek, de vannak , magányos farkasok", akik szerzői kiadás formájában publikálják munkáikat. A közelmúltban megjelent tankönyveket alapvetően két nagy csoportra oszthatjuk: a kurzuskönyvekre és a tematikus tankönyvekre. A kurzuskönyvek egy bizonyos nyelvi szinten álló diák tanfolyami vagy individuális úton történő tanulását segítik. A kötetek a KER szintmegjelöléseinek megfelelően haladnak, a tananyag sorrendisége és a szókincs gazdagsága, valamint tempója tankönyvenként eltérő lehet. A készségfejlesztés terén megfigyelhető, hogy alacsonyabb nyelvi szinteken a beszéd és a hallás utáni értés dominál. Az olvasáskészség főként párbeszédes szövegeken keresztül jelenik meg, az íráskészség fejlesztése pedig néhány mondatos szövegek alkotására koncentrál. A nyelvi szint emelkedésével fokozatosan kap nagyobb teret az olvasás- és az íráskészség, amíg a beszéd és a hallás utáni értés készsége központi eleme marad a tananyagszerkesztésnek. A tematikus tankönyvek körébe tartoznak a különböző készségek fejlesztésére specializálódó kiadványok, amelyek egyrészt egy készségre, másrészt valamilyen témára szakosodnak. Az életkor vonatkozásában a nemzetközi tankönyvpiacon három korosztály igényeinek megfelelő kínálat látható: a gyermekek, a fiatalok (tinédzserek) és a felnőttek. Ezek a kiadványok a nyelvi formák és a szókészlet tekintetében az életkori sajátosságoknak megfelelően szerkesztettek. Olyan témákon keresztül tanulják a diákok a nyelvet, amelyek közel állnak a mindennapi életükhöz. + 38 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.09 MB
Permalink to jpg
022_000036/0038.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0038.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu