Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0037
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 38 [38]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0037

OCR

4.1. TANKÖNYVTÍPUSOK szintmegjelölést használnak. A szintek közötti eligazodásban nehézséget talán az okozhat, hogy a régebben megjelent kiadványok nem a KER szerint adnak szintmegjelölést, így a tanárnak magának kell eldöntenie, hogy milyen szintű diák oktatásában alkalmas. A korábbi megnevezések, mint kezdő, kezdő-haladó, középhaladó vagy haladó, az angol nyelven használt terminológia magyarra fordításai. A könyvekben található nyelvi tartalom esetleges volt, a szerzőkön múlott, mely lexikai elemet és nyelvi formát melyik szintre sorolták. Meghatározó volt a szintmegjelölésben az is, hogy a tankönyvszerző melyik oktatási intézményben dolgozott, milyen keretrendszerben tanultak a diákok. Így a jellemzően egyetemistáknak, intenzív nyelvtanuláshoz készített tananyagok nyilván nehezebben emészthetőek a kevésbé elszánt magyarnyelv-tanulók számára. Az ezt követő tananyag-generáció a kommunikációra nyitottabb képet mutat, előtérbe kerültek a dialógusok, a szókészlet figyelmesebb válogatása, de még mindig roppant , sűrű" volt a tananyag. A nyelvi készségek fejlődésének ütemét nem követte, a tanároknak , lassítókat" kellett beépíteniük ahhoz, hogy fogyasztható legyen a heti egy-két alkalmas oktatási keretben. A nyelvtanulás célja és az oktatás intenzitása között szoros összefüggés figyelhető meg. Az intenzív formát választók, ha csak rövid távon is, de azt remélik, hogy jelentősebb változás áll be a nyelvtudásukban, mint azok, akik nyugodtabb tempóban haladnának, és a hosszú távú céljaik között szerepel egy bizonyos nyelvtudásszint elérése. A régebbi kiadású és az újabb megjelenésű tankönyvek között a nyelvtanulási cél és az intenzitás összefüggésének tekintetében jelentős különbség van. Mint azt láttuk, a korábban megjelent tankönyvek kifejezetten intenzív tanfolyami keretre íródtak, és a kisebb heti óraszámmal haladónyelvtanfolyamokon gyakorlatilag lehetetlen volt az alkalmazásuk, mert sok volt a gyakorló feladat, előtérben álltak a nyelvi tartalmak. Így amikor kevésbé intenzív keretben használták, akkor a tanuló vagy végrehajtotta valamennyi gyakorló feladatot, és lassan haladt, vagy kihagytak az órán feladatokat, viszont a nyelvi formák és a lexika sűrűsége miatt gyakorlás nélkül nem épültek be a tanult elemek. Magyarországon a 90-es években alapvető szemléletváltás történt a magyar mint idegen nyelv tanításában, mert ebben az időszakban egyre több külföldi érkezett a munkájából fakadóan, akik egyúttal magyarul is akartak tanulni. Ők elsősorban beszélni akartak, hogy a hétköznapi életvitelükhöz kapcsolódó ügyeiket könnyebben tudják intézni. A nyelvtanulásuk célja egyre + 37 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.13 MB
Permalink to jpg
022_000036/0037.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0037.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu