OCR Output

4. TANANYAGOK

4.1. TANKÖNYVTÍPUSOK

A kötetben több helyen elhangzott, hogy a sikeres magyar mint ide¬
gen nyelv tanításhoz szükséges a befogadó intézményi légkör, jól kép¬
zett tanárok, módszertani alapok és olyan eszköztár, amely lehetőleg
elérhető és közérthető formában, ready-made ajánlásokat tartalmaz.
Mindemellett nélkülözhetetlen a megfelelő tananyag vagy tankönyv.
Ebben a fejezetben a tankönyveket vizsgáljuk meg, melyik, mennyire
és miként használható gyermekek és iskolai tanulók körében. Mielőtt
a tananyagok típusait és a konkrét példákat felsorakoztatnánk, előre kell
bocsátanunk, hogy a jelenleg forgalomban lévő tananyagok jelentős ré¬
sze felnőtt nyelvtanulóknak készült, akik között nagy számban vannak
egyetemisták.

A jelenlegi tankönyvpiac áttekintését egy rövid tankönyvelemzési
bevezető és legújabbkori tankönyvtörténet előzi meg, amelyek egymás¬
ba fonódásából kirajzolódik a tankönyvválasztás szempontrendszere
is. A tankönyveket többféle szempontból tudjuk osztályozni, amelynek
alapja lehet a célcsoport nyelvtudása, a tanulás helyszíne és formája, va¬
lamint a nyelvtanulás célja. A nyelvtudás tekintetében a Közös Európai
Referenciakeret (KER) szintrendszerét alapul véve Al, A2, B1, B2, C1
szintezésű könyvek érhetőek el. A KER szintek skáladeskriptorai alap¬
ján egymásra épülő nyelvi szintek rajzolódnak ki, amelyek univerzálisak
abból a szempontból, hogy a kommunikáció irányából közelítenek, és
nem a megtanulandó nyelvi tartalmak felől (M. Pintér-Wéber 2019).
Így nem nyelvspecifikusak, hanem nyelvhasználat-specifikusak. A KER
létrehozói a nyelvoktatás és a tankönyvírás szakértőinek a kezébe ad¬
ták az egyes nyelveken a nyelvi tartalmak szintekre rendezését. A kü¬
lönböző tankönyek között a tananyag sorrendiségét tekintve vannak
eltérések, de többnyire elérik a KER szintrendszere által meghatáro¬
zott kimeneti kompetenciákat. Az újonnan megjelent kötetek egységes

+36 +