OCR Output

3. A NYELVTANÍTÁS CÉLCSOPORTJAI ÉS HELYSZÍNEI

hogy a diákoknak milyen szintet kell elérniük a kimeneti osztályig, amely
iskolánként változhat, de általánosságban 8—10. osztályra befejeződik
a magyarnyelv-tanulás. A tanulók heti két-négy órában vesznek részt
magyar mint idegen nyelv oktatásban.

A nemzetközi iskolák sajátossága, hogy osztályaikba gyakorlatilag
minden iskolaévben érkeznek új diákok, akiknek be kell kapcsolódniuk
a már működő rendszerbe. Az intézmények beiskolázási gyakorlata a fel¬
vételi eljárás tekintetében két típusba sorolható. A multinacionális isko¬
lákban, ahol a tanítási nyelv általában az angol, a gyermekek felvételekor
nem elvárás az angol nyelv ismerete, így a beiratkozás után felmérik,
hogy a tanulók mennyire beszélik a nyelvet, és ennek függvényében beke¬
rülnek az angol felkészítő csoportok valamelyikébe. Ez a módszer az an¬
golszász nyelvterületeken elterjedt rendszert követi. A tananyagok jól
felépítettek, megfelelően képzett tanárok segítik a tanulási folyamatot.
A másik típusú beiskolázási rendszerben a gyermekeknek már ismerniük
kell az oktatási nyelvet, és a felvételi eljárás keretében az iskola megbizo¬
nyosodik arról, hogy a diákok be tudnak-e kapcsolódni az oktatásba.

A beiskolázást követően elkezdődnek az iskolai hétköznapok. Minden
gyermek és diák nehezen viseli az iskolaváltást, főleg ha ez együtt jár a la¬
kókörnyezet változásával is. Ilyen esetekben vagy túlzott érzelmi reak¬
ciót produkálnak, amelyek többnyire negatív energiákat mozgósítanak,
erőteljes elutasítással; vagy passzivitásba vonulnak a nehezen feldolgoz¬
ható változások ellen való védekezés érdekében. Mindkét stratégiának
megvannak a maga sajátosságai, amelyeket lényeges felismerni és azo¬
nosítani a gyermekek viselkedésében. Az iskolának elsődleges feladat
jut a beilleszkedés megkönnyítésében, amelyet a kirívóan nehéz esetek¬
ben a szülőkkel egyeztetve kell kezelni. A magyar mint idegen nyelv és
a kulturális ismeretek órákon ezek a jelenségek fokozottan jelentkeznek,
mivel a nem magyar anyanyelvű gyerekek itt szembesülnek élesen a meg¬
változott nyelvi környezettel, tehát itt juttatják érvényre legerősebben
az elutasító magatartásukat. Tekintettel arra, hogy az iskolákba minden
évfolyamra érkezhetnek új diákok, gyakorlatilag minden évkezdés ter¬
helt ebből a szempontból. Az idegen nyelvi tanmenetek és tananyagok
jól tükrözik ezt, mivel tartalmazzák az ismerkedés nyelvi funkciójának
gyakorlását, amelyen keresztül az adaptálódás készségének az előhívása
történik. A tanórák és a tananyag szerkezete épít a már a csoportba járó
tanulók együttműködésére, ezzel erősítve a csoporthoz tartozás érzését,

+ 34 +