OCR Output

2. KÉSZSÉGEK ÉS KOMPETENCIÁK A NYELVTANULÁSBAN

kérdezőből közvetítővé módosul, nem a tudás egyetlen őrzője és megtes¬
tesítője, hanem a tudásépítés, még inkább a kompetenciaépítés elindítója,
segítője, támogatója lesz. Ezzel együtt a nyelvtanuló válik a folyamat fő¬
szereplőjévé, önálló irányítójává (uo.). Mindez a nyelvórák felépítésében
és szervezésében is változásokat hoz: nagyobb szerep jut a hallásnak, az
értésnek, valamint a beszéd-, illetve egyéb cselekvéseknek (uo.)."

Bárdos (2007) bemutatja a teljes, a nyelvtudást eredményező komplex
kompetenciarendszert a nyelvtudás értelmezéséhez, amelyben a kom¬
munikatív kompetenciához vezető elemek közé tartozik — a nyelvi kom¬
petencia hagyományosnak tekinthető összetevői (kiejtés, értés, nyelvtan,
szókincs stb.) mellett — a kultúrára, a szociokulturálisan meghatározott
beszédkörnyezetre, a szövegalkotásra vonatkozó tudás, illetve a straté¬
giai kompetencia is, melynek eredménye a nyelv tanulásához és haszná¬
latához szükséges rugalmasság is (2. ábra):

Működési terep Nyelvi tevékenységek

Kompetenciák a Nyelvi , SZOCÍD- Kulturális Szövegalkotói Stratégiai
x . lingvisztikai . . .

nyelvtudäsban kompetencia kompetencia kompetencia kompetencia

kompetencia

nyelvi készségek tarta¬
A nyelvtudás to- . lom közvetítése
vábbi aspektu- — - kiejtés - értés
sai, elemei, di- - nyelvtan - kézlés
menziói - szókincs - közvetítés
- nyelv használat

nyelvi pontos- elfogadás, diskurzus (ko¬
ság, szociális odatartozés, herencia, ko- rugalmassäg
megfelelés műveltség hézió)

2. ábra: A nyelvtudásfogalom komplex modellje (Bárdos 2007: 236)

A fenti ábrából világosan látható, hogy a nyelv tanítása nem egyenlő
az elemek és az azokat szerkezetekké építő szabályok, módok elsajátít¬
tatásával: a sikeres, valóban kommunikációs tevékenységhez vezető ok¬
tatásnak a nyelvtudás minden dimenziójában egyszerre, a nyelvi eleme¬
ket a teljes, komplex rendszerből nem kiemelve kell kompetenssé tennie
a nyelvtanulót.

* A kommunikatív és posztkommunikatív nyelvoktatásról Id. bővebben Nádor (2018).

+ 22e