1. ANYELVTANITÄS-NYELVTANULÄS KOMPLEX MODELLJE...
1.3. A NYELVOKTATÄSI-NYELVTANULÄSI FOLYAMAT
BELSÖ ÖSSZEFÜGGESEI
Az I. ábra összefoglalja a nyelvtanulás külső és belső tényezőit, és kieme¬
li azokat az elemeket, amelyek e sokoldalú, többkomponensű, komplex
összefüggésrendszerben a leginkább meghatározónak tekinthetők.
Es.
“ee
elméleti és módszertani
képzettség
háttér
a nyelvtanulás oka és tananyag, kiegészítő
oi ze
elözetes ismere mödszerek
mr Te NN Fr Be
A £ =
( nyelvtanuk ( eszközrendszer
= stl m ad
1. abra: A nyelvoktatas-nyelvtanulas tényezőinek és elemeinek összefüggése
Az I. ábra jól szemlélteti a humán tényezők és a tárgyi feltételek közötti
összefüggéseket. Ebben a komplex folyamatban minden tényező kölcsö¬
nösen hatással van a másikra.
A tanár és a nyelvtanuló , metszéspontja" a nyelv maga: elsősorban az,
hogy van-e alkalmazható közvetítő nyelvük. Közvetítő nyelv használata
megkönnyítheti a tanítást-tanulást, de nem kizárólagos feltétele a siker¬
nek: ha a tanár elegendő mennyiségű szemléltetőeszközt vet be, sok pél¬
dával támasztja alá a nyelvi jelenséget, a közvetítő nyelv hiánya a gyerekek
esetében könnyen leküzdhető. Emellett a nyelvtanár anyanyelve, nyelv¬
ismerete, nyelvi tudatossága, elméleti tudása befolyásolja a nyelvátadás,
közvetítés minőségét; de ezt a nyelvtanulók előzetes ismeretei, anyanyelvi
kompetenciája, a nyelvtanulási helyzet és cél is meghatározza. A hatás
— jó esetben — fordítva is működik: a reflektív pedagógus fejleszti saját
pedagógusi kompetenciáit — elméleti és módszertani felkészültségét —, ha
azt a nyelvtanuló igényei, lehetőségei, célja megkívánják.