OCR Output

1. ANYELVTANITÄS-NYELVTANULÄS KOMPLEX MODELLJE...

tanítói képességekkel, amelyek segítségével a magyartanár olyan mód¬
szereket tud alkalmazni, amelyek a gyermekkorú nyelvtanulók esetében
vezetnek sikerre.

Bár a magyar mint idegen nyelv gyermekek számára történő oktatásá¬
nak nincs egységes, leírt módszertana, a magyar nyelvet tanító tanárnak
nem kell sötétben tapogatóznia oktatäsmödszertani-elmeleti kerdesek¬
ben, mivel segítséget kaphat

s, a magyar mint idegen nyelv különböző forráshelyeken elérhető

szakirodalmából,

s az idegen nyelvek tanításának elméletéből és gyakorlatából, valamint

s a magyar anyanyelvi nevelés módszerelméletéből.

A magyar mint idegen nyelv szakfolyóiratai és egyéb fórumai mára a ma¬
gyartanítás számos területén őriznek értékes, jól leírt gyakorlati tapasz¬
talatokat, a gyakorlatban kipróbált és bevált módszereket, amelyek nagy
segítséget jelenthetnek a mindennapos munkában felmerülő egyes mód¬
szertani kérdésekben a magyartanárok számára. Emellett a más nyelvek
tanítására kidolgozott oktatásmódszertan is adhat segítséget — bizonyos
megszorításokkal — a magyar mint idegen nyelv tanárai számára. Hiba
lenne azonban e módszerek változatlan átvétele a magyar mint idegen
nyelvi órán. Amikor egy magyar anyanyelvű tanár angol (vagy bármely
más) idegen nyelvi órán nyelvet tanít, amely számára is idegen nyelv, szük¬
ségszerűen egy adott, általa birtokolt nyelvismeretből, jól körülhatárolt
anyagot, meghatározott szinten teszi ezt, s ehhez már Magyarországon
is szinte zavarba ejtően széles nyelvkönyvi kínálatból, tankönyvekből és
segédanyagokból válogathat. Rendelkezésére áll(hat) megfelelő nyelvpe¬
dagógia, amely a tanítandó nyelv sajátos jellemzőinek, súlypontjainak
figyelembevételével készült, s ezek a nyelvek általában történetileg és ti¬
pológiailag is más csoportba tartoznak, mint a magyar. Az idegen nyelvek
tanításának elméletéről szóló szakkönyvek is a magyar nyelvtanulók ide¬
gen nyelvre történő tanításának kérdéseit tárgyalják. Érthető, hogy ezeket
nem lehet egy az egyben átültetni a magyar mint idegen nyelv tanítására.
Ha azonban az alapelveket átformáljuk úgy, hogy azok megfeleljenek a ma¬
gyar nyelv morfológiai, szintaktikai, hangtani és egyéb sajátosságainak,
hasznos segítséget kapunk a magyar nyelvi órákhoz is.

Ennek a folyamatnak az ellenkezőjét kell megvalósítanunk, amikor
a magyar anyanyelvi nevelés eredményeit kívánjuk felhasználni a ma¬
gyarnyelv-órán. A magyar anyanyelvű tanulók számára az olvasás, írás,

+16 +