OCR Output

1.2. A NYELVTANÍTÁS-NYELVTANULÁS KÜLSŐ TÉNYEZŐI

a gyerekek elé. Ez nem jelenti a tananyag ad hoc jellegét: ha „eldob¬
juk"? a képzeletbeli, nem is létező könyvet, akkor is fontos, hogy magunk
előtt lássuk a teljes tanítási szakaszt, a kitűzött, elérendő nyelvi célt és
a tanításra kiválasztott nyelvi egységeket. A tanítás konkrét tartalmát
azonban — az óráról órára kiadott munkalapok segítségével — igazít¬
hatjuk a nyelvtanulók életkorához, nyelvi szükségleteihez, számához,
motivältsägähoz is. Egy ilyen , tankönyv" tehát olyan, külön kiadható la¬
pokból állna, amelyek egy közös, általános alap tananyag mellett az adott
helyzetnek megfelelően bármikor kiegészíthetők újabb lexikával, nyelv¬
tannal vagy feladatokkal. Ez természetesen minden eddiginél nagyobb
terhet ró a nyelvtanárokra, de ugyanakkor alkalmat ad a kreativitásra,
a reflexióra az egyes tanítási helyzetekben, hiszen így a nyelvtanár a ta¬
nítás bármely pontján tud változtatni mind a tananyag tartalmán, mind
pedig a bemutatás, elsajátíttatás módján." Ugyanakkor azonban egy ilyen
típusú tananyag alkalmazása csak akkor nem vezet káoszhoz, ha komoly
előkészület előzi meg a tanár részéről: pontosan meg kell határozni a ta¬
nítandó témákat, a lexikai elemeket, a szükséges nyelvi formákat, illetve
átadásuk módját és elveit, majd ezek alapján kell kiválasztani — adott
esetben megalkotni — a tanítandó anyagot.

1.2.2. A MÓDSZERTANRÓL

A tananyag, tankönyv kérdése mellett a nyelvoktatás külső tényezője
a módszertani alapozás is. Ez jelenti egyrészt a képzési, tanárképzési
formákat, lehetőségeket és intézményrendszert — amely, visszatekintve
az elmúlt egy-másfél évtized oktatáspolitikai döntéseire és változásaira,
egy állandóan változó tényező ebben a komplex rendszerben -, mäs¬
részt az egyes nyelvtanárok módszertani felkészültségét és képzettségét.
Gyermekkorú nyelvtanuló esetében ez utóbbi nem merülhet ki abban,
hogy a nyelvtanár képes megfelelően, arra képzetten közvetíteni a ma¬
gyar nyelvet, hiszen a Magyarországra érkező gyermekek tanítása olyan
feladatot jelent a magyarnyelv-tanárok számára, amelynek a megoldásá¬
hoz a tanítóképzésben megszerezhető didaktikai jártasságra van szükség
(Csonka, 2006: 166). A nyelvtanári módszertant tehát ki kell egészíteni

3 Segítséget jelenthetnek ebben azok a jó gyakorlatok, amelyeket közösségi oldalak és

csoportok osztanak meg az érintettekkel (MidKid, MID van?).