Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0012
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 13 [13]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0012

OCR

1. ANYELVTANITÄS-NYELVTANULÄS KOMPLEX MODELLJE... 1.1.2. A NYELVTANULO Hegyi tipológiájához képest továbblép ez a modell abban is, hogy a nyelvtanulót is a nyelvoktatási folyamat egyenrangú szereplőjének tekinti, ha nem egyenesen meghatározó tényezőjének: akkor lesz sikeres a nyelvtanulás, ha a teljes folyamat igazodik a gyermekkorú nyelvtanulók sajátos igényeihez a tananyag megválasztásában és felépítésében, a nyelvórai lépésekben, illetve atámogató eszközrendszer kialakításában egyaránt. Giay idézett megállapításaihoz képest is árnyalnunk kell a nyelvtanuló oldalát, mivel ő az akkori sajátosságokból adódóan elsősorban a magyar egyetemeken tanuló külföldi diákokat tekinti célcsoportnak (Giay 1998: 248). Minden nyelvoktatási helyzetben fontos tudnunk, kik a nyelvtanulók, milyen elméleti, anyanyelvi és idegennyelv-ismerettel rendelkeznek, és mi a nyelvtanulás mozgatórugója, célja. Különösen igaz ez a gyermekek esetében. A gyermekkorú nyelvtanulók esetében a nyelvtanulás eredményességét több tényező is erőteljesen befolyásolja, melyek közül különösen az életkort, az ebből adódó előzetes — esetleg hiányos — anyanyelvi és idegen nyelvi ismereteket, a motivációt, a magyart tanuló gyermek otthoni hátterét, a nyelvtanulás családon belüli támogatottságát, a családnak a magyar nyelvhez való viszonyát és a nyelvoktatás célját kell figyelembe venni. Az életkor elsősorban azt befolyásolja, hogy mennyire fejlett a nyelvtanuló első (anya)nyelvi tudatossága (A. Jászó 2006), azaz a nyelvi elemek felismerésének, elkülönítésének képessége, illetve anyanyelvismerete és anyanyelvi kompetenciája. Nehezítheti a nyelvoktatást, ha a gyermek első (anya)nyelve elsajátításának aktív, még nem lezárt szakaszában van (kb. 6 éves kor előtt), nincs metanyelvi tudása, esetleg még az alfabetizáció előtt áll, vagy lehetnek nehézségei az írással-olvasással az anyanyelvében is. Ugyanígy árnyalhatja a helyzetet, ha a gyermek két- vagy többnyelvű, vagy más nyelvet is tanult/tanul. A motiváció a gyermek nyelvtanuló esetében (is) kulcskérdés. Gyermekeknél kevéssé várható el az integratív (beilleszkedés érdekében folytatott) vagy instrumentális (munkához, előbbre jutáshoz szükséges) motiväciö (Gardner-MaclIntyre 1991), meg akkor sem, ha éppen azért tanulnak magyarul, mert ez a feltétele annak, hogy beléphessenek és sikeresen vegyenek részt a közoktatásban. Nem számolhatunk azzal sem, hogy nyelvünk egyedisége, különleges mivolta ébresztett volna « 126

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.06 MB
Permalink to jpg
022_000036/0012.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0012.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu