OCR
BEVEZETÉS A magyar mint idegen nyelv tanítása nagy múltra tekint vissza a felnőttek körében. Számos tankönyv és módszertani útmutatást adó munka született már e téren. A gyermekeknek szánt tankönyvek száma lényegesen alacsonyabb, ugyanakkor megfigyelhető, hogy folyamatosan gazdagodik az elektronikus tananyaggyűjtemények kínálata. A fiatalabb korcsoport magyarnyelv-tanításához kapcsolódó módszertani megközelítéseket feldolgozó munkák eddig többnyire szakfolyóiratok tanulmányaiként jelentek meg. E könyv szerzői arra tesznek kísérletet, hogy néhány olyan módszertani alapelvet mutassanak be, amelyek akommunikatív kompetencia fejlesztését tartják szem előtt. A kötetben a nyelvtanítás sokszínű metodikai tárházának csak néhány elemével foglalkozunk, de bízunk abban, hogy megközelítésünk alkalmas arra, hogy a magyar nyelvvel ismerkedő, különböző életkorú gyermekeknek megkönnyítsük a nyelvtudásuk kiépítéséhez vezető kezdeti lépéseket. Jegyzetünk elsö resze a nyelvtanitäs-nyelvtanuläs mint összetett folyamat komplex modelljet mutatja be, amelyben kiterünk a folyamat külső (tárgyi) és belső (humán) oldalára, illetve a modell központi elemére, a motivációra is. A továbbiakban a kommunikatív kompetencia fogalmát járjuk körbe, majd a nyelvi készségek osztályozását vázoljuk fel. A harmadik fejezet a magyar mint idegen nyelv oktatásának helyszíneit sorakoztatja fel; a negyedikben a jelenleg elérhető tankönyveket és tananyaggyűjteményeket vesszük számba, és a hiányzó tankönyvtípusok azonosításával lehetséges jövőbeli kiadványok tervét villantjuk fel. Az ötödik fejezetben a nyelvtanulói csoportok közül elsőként az óvodás korosztályú nyelvtanulókat mutatjuk be, részletesen elemezve nyelvi fejlesztésük, nyelvtanulásuk sajátosságait. A hatodik fejezet átfogó módszertani útmutatót nyújt iskoláskorú kisgyermekek magyarnyelv-tanításához, majd a 7. fejezetben hosszabb, tüzetes vizsgálódás tárgya a kommunikatív kompetencia fejlesztésének lehetőségeként javasolt dialógus alapú