OCR Output

BEVEZETÉS

A magyar mint idegen nyelv tanítása nagy múltra tekint vissza a felnőttek
körében. Számos tankönyv és módszertani útmutatást adó munka szü¬
letett már e téren. A gyermekeknek szánt tankönyvek száma lényegesen
alacsonyabb, ugyanakkor megfigyelhető, hogy folyamatosan gazdagodik
az elektronikus tananyaggyűjtemények kínálata. A fiatalabb korcsoport
magyarnyelv-tanításához kapcsolódó módszertani megközelítéseket
feldolgozó munkák eddig többnyire szakfolyóiratok tanulmányaiként
jelentek meg. E könyv szerzői arra tesznek kísérletet, hogy néhány olyan
módszertani alapelvet mutassanak be, amelyek akommunikatív kompe¬
tencia fejlesztését tartják szem előtt. A kötetben a nyelvtanítás sokszínű
metodikai tárházának csak néhány elemével foglalkozunk, de bízunk
abban, hogy megközelítésünk alkalmas arra, hogy a magyar nyelvvel
ismerkedő, különböző életkorú gyermekeknek megkönnyítsük a nyelv¬
tudásuk kiépítéséhez vezető kezdeti lépéseket.

Jegyzetünk elsö resze a nyelvtanitäs-nyelvtanuläs mint összetett
folyamat komplex modelljet mutatja be, amelyben kiterünk a folyamat
külső (tárgyi) és belső (humán) oldalára, illetve a modell központi ele¬
mére, a motivációra is. A továbbiakban a kommunikatív kompetencia
fogalmát járjuk körbe, majd a nyelvi készségek osztályozását vázoljuk
fel. A harmadik fejezet a magyar mint idegen nyelv oktatásának helyszí¬
neit sorakoztatja fel; a negyedikben a jelenleg elérhető tankönyveket és
tananyaggyűjteményeket vesszük számba, és a hiányzó tankönyvtípu¬
sok azonosításával lehetséges jövőbeli kiadványok tervét villantjuk fel.
Az ötödik fejezetben a nyelvtanulói csoportok közül elsőként az óvodás
korosztályú nyelvtanulókat mutatjuk be, részletesen elemezve nyelvi fej¬
lesztésük, nyelvtanulásuk sajátosságait. A hatodik fejezet átfogó módszer¬
tani útmutatót nyújt iskoláskorú kisgyermekek magyarnyelv-tanításához,
majd a 7. fejezetben hosszabb, tüzetes vizsgálódás tárgya a kommuni¬
katív kompetencia fejlesztésének lehetőségeként javasolt dialógus alapú