6. AZ INTÉZMÉNYESÜLÉS KORA (1948 UTÁN)
dokumentumokat , egy szatyorban" kivitte a nyomdába — a könyvet még meg¬
csinálták, bár csak 1991-ben, majd a vállalkozás tönkrement, az eredeti anyag
pedig örökre elveszett.
Végül 2006-ban jelent meg a harmadik kiadás, érdemben nem változtatott,
csak szerkesztett szöveggel, viszont a korábbi, beállított, tipikusan propagan¬
disztikus MTI-képek helyett egy sokkal jobb és hosszabb fényképgyűjteménnyel.
Az új - egytől egyig valóban tótkomlósi — képek nem puszta illusztrációk, nagyon
tanulságos például a korabeli emberek viseletét és életét ezeken megfigyelni.
(Závada 2006/1986:10-11)
A macrxista-leninista világnézet elvileg egy duális társadalomképpel dolgozott
(6.3 táblázat).
6.3 táblázat. Kommunista (marxista-leninista) társadalomkép
A tőkések (nagy- és középtu- A munkásosztály (néha kiter¬
lajdonosok, akik tehát , mások De jesztve ,a dolgozókra"), a ,,ki¬
munkájából éltek", azaz ki- zsákmányoltak", élükön a kom¬
zsákmányolók) - a Gonosz munistákkal - az Emberiség
Megváltója
„A többiekkel" azonban elméletileg nem igazán tudtak mit kezdeni S
s alkalmazottak, értelmiségiek — szolgálhatják a burzsoázia uralmát éppúgy, mint
„a munkäshatalmat”;
+ varosi kistulajdonosok - „elöbb-utöbb el fognak tünni, kisebb reszük burzsoá lesz,
nagyobb reszük proletarizalödik”
+ a parasztok: „anomälia”, hogy vagy kistulajdonosok, vagy azok szeretnének lenni;
viszont ők alkották a társadalom legnépesebb csoportját, tehát nem volt célszerű
azonnal totális háborút indítani a parasztság egésze ellen S
A , kizsákmányoló gazdagparaszt," a kulák (oroszul: ököl) megkonstruálása.
Amikor megindult a parasztság ellen folytatott háború (tehát a téeszesítés, vagy,
félrevezető, de meggyökeresedett kifejezéssel a mezőgazdaság , kollektivizálása"),
annak a kulákság ellen irányuló hadjárata figyelmeztetésként szolgált valameny¬
nyi paraszt számára, illetve a nem-kulák parasztok számára bűnbakot, indula¬
taik számára , legitim" célpontot is teremtett. Závada a helyi sajtót is elemezte:
a — nehéz nem szatírát írni — Viharsarok (majd 1950-től Viharsarok Népe) ku¬
lákokról szóló cikkeiben csak 1949 nyarától 1953 nyaráig hetvenszer szerepel a
„szabotälö” kifejezes (Zävada 2006/1986:345), es hosszú cikk , bizonyítja", hogy
a kenyérhiányról is a kulákok tehetnek (i. m. 363).