OCR
DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G s a mi kutatásunk tárgyát nem élettelen, és így tudattal nem rendelkező tárgyak, hanem emberek és viszonyaik képezik, melyek az egyének közös (interperszonális) tudásában létrehozott kategóriákon keresztül léteznek. Ez első nekifutásra kissé , durvának" tűnik, pedig valójában egyszerű dologról van szó: az Uránusz vagy a Nap nem tud róla, egymáshoz való viszonyukat mégis évmilliárdok óta meghatározza az ún. gravitáció. Ugyanakkor egy rabszolga és ura viszonya egyszerűen nem létezne, ha ők maguk, illetve a társadalmi környezetük nem tudna arról, hogy melyikük a rabszolga, és melyikük a , tulajdonos". Sőt: ha nem lenne olyan társadalmi rend, amelyben létezik a rabszolgaság intézménye (amely , létezés" megint , csak" ennyit jelent: a közvélemény tudja, hogy létezik, és hogy ez kompatibilis a kor uralkodó morális elképzeléseivel, a politika vagy a jogrend szabályozásával is). s Következésképpen (és szemben a fent emlitett termeszettudomänyokkal): a társalomtudományos megismerés elvben mindig, és gyakran a gyakorlatban is érdemben befolyásolhatja vizsgálati tárgyát. Ugyanis: ha adott társadalmi viszonyokról egy új értelmezés jelenik meg, amely elterjed az adott társadalomban, akkor az már nem lesz teljesen ugyanaz, mint korábban. Példának okáért, amikor a fent emlegetett Marx az ipari fizikai munkavállalók (munkások, proletariátus) és munkaadóik (tőkések, burzsoák) viszonyát mint skizsákmányolást" elvontabb szinten mint , osztályharcot" értelmezte újra — ez hatást, néha igencsak intenzív hatást gyakorolt a következő, legalább másfél évszázad számos társadalma számos korszakára. (c 6. fejezet) Első pillantásra , módszertani" problémának tűnik, de nem szerencsés (bár ntermészetesen” eléfordul), ha a szociológus teljesen figyelmen kívül hagyja az általa vizsgált egyének saját társadalomképét. Viszont ha a szociológus kizárólag erre hagyatkozik, semmi másra, akkor mitől lenne ez tudomány? A kérdés mögött azonban egy sokkal komplexebb problémaegyüttes húzódik meg: a vizsgált egyének mely csoportjának véleményéről van szó? Bár a modern korszakban is láthatunk időnként társadalmakat, ahol hivatalosan az egyének szinte 10096-a lelkesen ugyanazt hangoztatja — legkésőbb az összeomlás pillanatában láthatóvá válik, hogy ez az ,egység" csupán erőszak által megtámasztott otromba homlokzat volt. Azaz: nincs olyan társadalom, ahol a méretétől, jellegétől, kultúrájától, történetétől stb. teljesen függetlenül, az egyének összessége ugyanolyan — vagy akár csak egymással kompatibilis — társadalomképekkel rendelkezett volna. * 30°