OCR Output

DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G

s a mi kutatásunk tárgyát nem élettelen, és így tudattal nem rendelkező tár¬
gyak, hanem emberek és viszonyaik képezik, melyek az egyének közös (in¬
terperszonális) tudásában létrehozott kategóriákon keresztül léteznek.

Ez első nekifutásra kissé , durvának" tűnik, pedig valójában egyszerű dologról
van szó: az Uránusz vagy a Nap nem tud róla, egymáshoz való viszonyukat még¬
is évmilliárdok óta meghatározza az ún. gravitáció. Ugyanakkor egy rabszolga
és ura viszonya egyszerűen nem létezne, ha ők maguk, illetve a társadalmi kör¬
nyezetük nem tudna arról, hogy melyikük a rabszolga, és melyikük a , tulajdonos".
Sőt: ha nem lenne olyan társadalmi rend, amelyben létezik a rabszolgaság intéz¬
ménye (amely , létezés" megint , csak" ennyit jelent: a közvélemény tudja, hogy
létezik, és hogy ez kompatibilis a kor uralkodó morális elképzeléseivel, a politika
vagy a jogrend szabályozásával is).

s Következésképpen (és szemben a fent emlitett termeszettudomänyokkal): a
társalomtudományos megismerés elvben mindig, és gyakran a gyakorlatban
is érdemben befolyásolhatja vizsgálati tárgyát. Ugyanis: ha adott társadalmi
viszonyokról egy új értelmezés jelenik meg, amely elterjed az adott társada¬
lomban, akkor az már nem lesz teljesen ugyanaz, mint korábban.

Példának okáért, amikor a fent emlegetett Marx az ipari fizikai munkavállalók
(munkások, proletariátus) és munkaadóik (tőkések, burzsoák) viszonyát mint
skizsákmányolást" elvontabb szinten mint , osztályharcot" értelmezte újra — ez
hatást, néha igencsak intenzív hatást gyakorolt a következő, legalább másfél
évszázad számos társadalma számos korszakára. (c 6. fejezet)

Első pillantásra , módszertani" problémának tűnik, de nem szerencsés (bár
ntermészetesen” eléfordul), ha a szociológus teljesen figyelmen kívül hagyja az
általa vizsgált egyének saját társadalomképét. Viszont ha a szociológus kizárólag
erre hagyatkozik, semmi másra, akkor mitől lenne ez tudomány?

A kérdés mögött azonban egy sokkal komplexebb problémaegyüttes húzódik
meg: a vizsgált egyének mely csoportjának véleményéről van szó? Bár a modern
korszakban is láthatunk időnként társadalmakat, ahol hivatalosan az egyének
szinte 10096-a lelkesen ugyanazt hangoztatja — legkésőbb az összeomlás pilla¬
natában láthatóvá válik, hogy ez az ,egység" csupán erőszak által megtámasztott
otromba homlokzat volt. Azaz: nincs olyan társadalom, ahol a méretétől, jelle¬
gétől, kultúrájától, történetétől stb. teljesen függetlenül, az egyének összessége
ugyanolyan — vagy akár csak egymással kompatibilis — társadalomképekkel
rendelkezett volna.

* 30°