1.1 HÁROM TÖRTÉNET ÉS A TANULSÁGOK
A Károlin" tartott előadásaimon hagyománnyá vált, hogy egy-egy kurzus első
órájának első perceit nem száraz definíciókkal kezdem, hanem néhány történet¬
tel. Ez első pillantásra , lazításnak" tűnhet, amit az indokol, hogy kilencven perc
folyamatos tudományos próza a legeltökéltebb diákoknál is könnyen tudatmó¬
dosító hatással járhat... , Megtéveszteni" azonban legfeljebb az elsőéveseket
tudom (őket sem sokáig), ugyanis az egymást követő előadások során ki szokott
derülni: a bevezető , sztorizás" csupa olyan motívumot pendít meg, amelyek más
megfogalmazásban, de (talán) felismerhetően újra meg újra felbukkannak majd
a következő órákon.
Kezdjük hát ezt a jórészt a károlis előadásokból kikristályosodó könyvet három
történettel: egy több mint kétezer éves példázattal, majd egy megtévesztően egy¬
szerű nyelven megfogalmazott filozofikus miniesszével, végül egy szatirikusként
ismert szerző olyan novellájával, amelyben a humor szikrája sem csillan meg.
Az első történet: az ókori Róma Kr. e. 494-ben csak egy kis városállam volt
Közép-Itáliában, amikor a köznép (a plebejusok) és a (később senatori rendnek
vagy patríciusoknak nevezett) , atyák" politikai küzdelme polgárháború szélére
sodorta a várost. Livius római történetíró a Kr. e. 1. században így írja le az
eseményeket (vagy legalábbis azok Rómában fennmaradt , hivatalos" változatát):
[A plebejusok] Előbb állítólag arra gondoltak, meggyilkolják a consulokat... utóbb
megtudták, hogy semmiféle bűncselekmény nem mentesít az eskü erejétől [a katonák
a consulokra, mint a hadsereg vezetőire tettek esküt — D. Cs.], s így... a nép kivonult
a Szent Hegyre... Ott, vezér nélkül, sánccal-árokkal erődítvén táborukat, nyugodtan
várakoztak... néhány napon át...
H Tehát a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának
szociológia tanszékén. Az Előszóban nem puszta udvariasságból köszöntem mgg itt tanító
kollégáim és az itt tanuló hallgatók segítségét. Az általam a Károlin tanított, főleg, bár nem
kizárólag szociológia szakos diákok számára hétről hétre megfelelő teljesítményt kell nyújtanom
— köszönöm ezt a fontos inspirációt.