III. EGY ESETTANULMÁNY PÉLDÁJA
3. Az előző feladathoz nagyon hasonló, csak négyzethálóba kell írni
a két hang közül azt, amelyiket hallják.
4. Kiosztott szövegben kell aláhúzniuk a két kiválasztott, differenci¬
álandó hangot. Két különböző színnel vagy aláhúzási móddal te¬
hetnek különbséget a hangok között.
5. Kiosztott nyomtatványon szerepelnek szópárok (általában
minimálpárok vagy nagyon kis mértékben eltérő szóalakok), felol¬
vasás után aláhúzással kell kiválasztani a megfelelőt.
C) Hang felismerése szavakban: a megadott hang jelenlétének ész¬
lelése.
1. Ez történhet felolvasás alapján, előre megbeszélt jeladással párosít¬
va. Egyik változat szerint a tanár szavakat olvas fel, a tanulók pedig
tapsolnak, kopognak stb., ha hallani vélik az adott magánhangzót.
2. Egy másik feladattípusban üres nyomtatott négyzetek jelzik a szava¬
kat, a tanár pedig véletlenszerűen olvas fel olyan szavakat, amelyek¬
ben szerepel az adott hang, és olyanokat is, amelyekben nem. ,,-"
és ,,-” jeleket irnak a jelölönegyzetekbe, az alapjan hogy hallottak-e
a fonémat vagy sem.
D) A hang helyének megtalálása az adott szóban.
1. Az előző pontban szereplő feladatot úgy is végre lehet hajtani, hogy
a fonéma szóban elfoglalt helyét kell meghallani, ilyenkor a diák any¬
nyiszor tapsol, ahányadik szótagban hallotta az inkriminált hangot.
2. Hibás szavak kijavítása felolvasás alapján.
3. Kiosztott szövegben megkeresni az adott hangot. Felolvasással
ajánlott egybekötni.
(Lantos 2000: 7—105.)
2.5. FELADATOK A MAGÁNHANGZÓK
BEGYAKORLÁSÁRA
A 2016-2017-es év beregszászi MID-csoport által összeállított hangtan
tanítására alkalmas gyakorlatokat is tartalmazó feladatsorok: