OCR Output

III. EGY ESETTANULMÁNY PÉLDÁJA

3. Az előző feladathoz nagyon hasonló, csak négyzethálóba kell írni
a két hang közül azt, amelyiket hallják.

4. Kiosztott szövegben kell aláhúzniuk a két kiválasztott, differenci¬
álandó hangot. Két különböző színnel vagy aláhúzási móddal te¬
hetnek különbséget a hangok között.

5. Kiosztott nyomtatványon szerepelnek szópárok (általában
minimálpárok vagy nagyon kis mértékben eltérő szóalakok), felol¬
vasás után aláhúzással kell kiválasztani a megfelelőt.

C) Hang felismerése szavakban: a megadott hang jelenlétének ész¬
lelése.

1. Ez történhet felolvasás alapján, előre megbeszélt jeladással párosít¬
va. Egyik változat szerint a tanár szavakat olvas fel, a tanulók pedig
tapsolnak, kopognak stb., ha hallani vélik az adott magánhangzót.

2. Egy másik feladattípusban üres nyomtatott négyzetek jelzik a szava¬
kat, a tanár pedig véletlenszerűen olvas fel olyan szavakat, amelyek¬
ben szerepel az adott hang, és olyanokat is, amelyekben nem. ,,-"
és ,,-” jeleket irnak a jelölönegyzetekbe, az alapjan hogy hallottak-e
a fonémat vagy sem.

D) A hang helyének megtalálása az adott szóban.

1. Az előző pontban szereplő feladatot úgy is végre lehet hajtani, hogy
a fonéma szóban elfoglalt helyét kell meghallani, ilyenkor a diák any¬
nyiszor tapsol, ahányadik szótagban hallotta az inkriminált hangot.

2. Hibás szavak kijavítása felolvasás alapján.

3. Kiosztott szövegben megkeresni az adott hangot. Felolvasással
ajánlott egybekötni.

(Lantos 2000: 7—105.)

2.5. FELADATOK A MAGÁNHANGZÓK
BEGYAKORLÁSÁRA

A 2016-2017-es év beregszászi MID-csoport által összeállított hangtan
tanítására alkalmas gyakorlatokat is tartalmazó feladatsorok:

978