OCR Output

2. A FONETIKA TANÍTÁSA, TÍPUSFELADATOK, GYAKORLATOK

Cs — ez a két betű együtt hozza létre azt a hangot, ami az ukrán 4
hangnak felel meg. Pl: kacsa, macska, csap, csokoládé, cserép

Sz — ez a két betű hozza létre a hangot, amely az ukrán c hangnak
felel meg. Ez a megfelelés gyakran okoz írásban zavart is, mert nagyon
sokszor sz helyet c-t írnak, s olvasáskor is előfordul, hogy ahol magyar c
betűt látnak, azt sz-nek ejtik. Pl: szalma, száll, szél, szól, szem, szép

Zs - ez a két betű együtt alkotja az ukrán 3Kk hangot. Pl: zsák, zseb,
rízs, zsír, rózsa, mazsola

Gyakran előfordul, hogy a magyar nyelvben mássalhangzókettőzés áll
a szóban, ami az ukránban jóval ritkább, így gyakran ezt sem érzékelik
hallás alapján. Pl: varr, toll, forr, itt, ott, hall, sakk.

S nem utolsósorban a kétjegyű betű duplázódása. Pl: meccs, meggy,
pettyes, mennyi, dinnye. Ez azért is nagyon nehéz számukra, mert gyak¬
ran ezeknek a szavaknak van szimpla kétjegyű mássalhangzós párja is.
Pl: megy-meggy, szal-szall, hal-hall, halom-hallom, halott-hallott

2.4. ÁLTALÁNOS FELADATOK, GYAKORLATOK

Néhány gyakorlat- és feladattípus:
A) Hangidőtartam felismerése: szópárok hosszú—rövid magán¬
hangzókkal.
1. Egyszerű tollbamondás, csak szavakkal.
2. Lehet ez kártyák kiosztása az adott magánhangzópárokkal, felolva¬
sás alapján felismerni és felmutatni azt, amelyiket hallják a szóban.

. Ugyanez írásban, leírni azt, amelyiket hallják.

4. Esetleg bármilyen egyezményes jel (pl. kopogás vagy tapsolás, két
különböző tárgy felmutatása) alapján elkülöníteni, hogy hosszú
vagy rövid magánhangzót hallanak.

5. Hiányos szöveg pótlása, eldöntendő, hogy rövid vagy hosszú ma¬
gánhangzó hibázik.

Qo

B) Két hang differenciálása:
1. Szavak, mondatok, mondókák felolvasása, ismétlése.
2. A két differenciálandó hangot tetszőleges váltakoztatással olvassuk
fel többször egymás után, ezt kell leírniuk a tanulóknak.

«77 «