OCR Output

II. A KIEJTÉS TANÍTÁSA

és közel ugyanennyi hangból áll (kivéve a j és ly, illetve a nem magyar
betűket: x,y,w)! Készíthetünk — akár közvetítő nyelven — egy révid kvizt
az ábécére vonatkozóan, hogy érdekesebbé tegyük a folyamatot. Kérdé¬
sek lehetnek például a következők (természetesen nem magyar nyelven,
hanem az órákon használt közös nyelven):

1. Hány hangból áll a magyar ábécé?

2. Hány magánhangzónk van?

3. A hang rövidségét vagy hosszúságát jelöli az ékezet?

4. Melyek a leggyakoribb magánhangzók a magyar nyelvben?
5. Melyek a leggyakrabban használt mássalhangzóink?

Magyarázzuk el, milyen fontos csoportok vannak a magyar hangzóál¬
lományban: magánhangzók és mássalhangzók, rövid-hosszú, nyílt-zárt
párok. Nagyon fontos megértetni a nyelvtanulókkal, hogy a magyar be¬
szédhangokat csak nyitott szájjal, bátran és hangosan tanulhatják meg!
(Ázsiai diákoknál interkulturális problémaként jelentkezik, hogy még
a kezüket is a szájuk elé teszik, náluk nem divat ez a fajta artikuláció.)
Képek, illusztráció segítségével mutassuk meg a 44 betűt, majd tegyük
félre a nagyabécét, és kezdjiik a maganhangzokkal! Tanitsuk meg sorban
a párokat, ejtsük ki és ejtessük ki a hangokat a tanulókkal! Amennyiben
gondot okoz a pontos képzés, álljunk meg, és magyarázzuk el, hogyan
képezzük helyesen a hangot! Ne gyakoroltassuk túl, de jegyezzük meg,
hogy a továbbiakban majd gyakorolni kell. Az óra célja a teljes hang¬
állomány bemutatása, és az, hogy komplex képet kapjon a nyelvtanuló
és a tanár is arról, hogy mely hangokat kell majd külön gyakoroltatnia.

3.2.2. A magánhangzók tanítása

A magánhangzók tanításának egy lehetséges logikája szerepel itt:

1. Kezdjük az A-Á, E-É hangokkal! Párban tanítsuk őket, és tegyük vi¬
lágossá, hogy a képzés során az időtartam mellett a zártság/nyíltság
tekintetében is van különbség. (Sokféleképpen lehet segíteni a helyes
képzésben, pl.: logopédiában használatos bemutatás, kis történetet
lehet hozzá kitalálni, szavakat példának hozni, amelyben szerepelnek
ezek a hangok, és a nyelvtanuló számára már ismertek, anyanyelvéből
vett példával, ahol ugyanazt a hangot kell produkálni.)