OCR Output

I. A KIEJTÉSTANÍTÁS FONTOSSÁGA

6.2. MILYEN MÓDSZEREK, ESZKÖZÖK SEGÍTSÉGÉVEL
FEJLESZTHETŐ A KIEJTÉS?

A kiejtés-fejlesztés eszközeinek és módszereinek a kiválasztása
a nyelvtanuló(k) tanulási stílusán és szokásain és a nyelvtanár személyi¬
ségén múlik. Mindig az adott csoporthoz, egyénhez kell alkalmazkodni,
és célszerű olyan gyakorlási formákat választani, amelyekben mindkét fél
stresszmentesen, oldottan tud részt venni. Köztudott, hogy minél több
érzékszervet kapcsolunk be a tanulás folyamatába, annál hatékonyabbak
leszünk. Azonban erőltetni nem érdemes semmit, ki kell tapasztalni, ki¬
nek melyik módszer való, melyikben érzi biztonságban magát, melyikben
tud inkább fejlődni.

6.2.1. Fonetikai gyakorlatok

Szende Virág (2005) az idegennyelv-oktatás során alkalmazott fonetikai
gyakorlatokat tartja fontosnak (ld. Hangoskönyv). A gyakorlatok segít¬
ségével, fokozatosan építkezve elsajátítható az egyes hangok képzése,
majd a differenciálás segítségével gyakorolható a megkülönböztetés is.
A mindennapi osztálytermi munkába jól beépíthető anyagokat, ötleteket
tartalmaz a Hangoskönyv, amely kitölthet akár egy teljes napot is, de
egy-egy számunkra fontos gyakorlatot is lehet találni benne. Nagyon
hasznos, hogy a problémás hangok nemcsak külön, hanem együtt is
megtalálhatók (pl.: á-a-o), így ha tapasztaljuk az adott képzési nehéz¬
séget, válogathatunk a feladatok közül. A nyelvtanulók általában érzik
a fonetikai gyakorlatok hasznosságát, és hálásak egy-egy alkalomért.

6.2.2. Hangoztató-elemző-összetevő módszer
Az anyanyelvi nevelés olvasástanítási módszereinek alkalmazása is lehet

célravezető (Schmidt 2008). Ennek a módszernek nagy előnye a szótagol¬
tatás, amely egyidejűleg segíti a helyes kiejtés és a helyesírás elsajátítását.

+ 38 +