OCR Output

5. A HIBAJAVÍTÁS

segítheti a tanárt és a nyelvtanulót is abban, hogy jobban megértse,
mely jelenségek hasonlóak vagy éppen különböznek a két nyelvben, így
támogatva a helyes kiejtést.

Nagyon érdekes terület a gyermeknyelv-kutatás, amely feltételezi
azt, hogy az idegennyelv-tanulás hasonlóan működik az anyanyel¬
vünk elsajátításához. Érvek, ellenérvek sokaságát lehet felsorakoztatni,
az azonban szembetűnő, hogy van átfedés a gyermeknyelvi hibák és
a kezdő MID-tanuló hibái között. Ennek oka egy univerzális logika is
lehet, ha csak például a többes számú főnevek birtokos alakjaira gon¬
dolunk, az órákon szinte kivétel nélkül hallani a kreatívan összetett
,barátokom" formát a , barátaim" helyett, és ugyanezt a hibát egy kétéves
gyermek is büszkén elköveti.

5.5. A , HASZNOS" HIBÁK

A folyékony és érthető beszédprodukció eléréséhez kellenek a hibák.
A kiejtési nehézségeken túl léteznek olyan hibák is, amelyek kifejezetten
hasznosak. Ezek azt mutatják, hogy a nyelvtanuló gondolkodik, kreatí¬
van használja minden eddigi tudását, csak az adott jelenség épp máskép¬
pen működik a nyelvben. Az ilyen fajta hibázás nagy dicséretet érdemel
és azonnali javítást, magyarázatot követel. Számítani is lehet ezekre
a hibákra, és az sem rossz, ha alkalomadtán a tanár maga provokálja ki.
Tipikusan ilyen hiba a már említett , barátokom", a , reggelizik"? és ,vacso¬
rázik" mintájára az , ebédezik", vagy agyermeknyelvben is megtalálható

9

„enyembarat”, „enyemanya”, a „baratom”, „anyam” helyett.