3. A HALLÁSÉRTÉS ÉS A KIEJTÉS KAPCSOLATA
 3.1. FELADAT: ÖN SZERINT MELYIK ÁLLÍTÁS IGAZ?
 
A beszédértés és a kiejtés összefügg / nem függ össze.
 
A megfelelő kiejtés segíti / nem segíti a szövegértést.
 
A nyelvtanulás első pillanatától kell / nem kell a kiejtést fejleszteni.
 Minél több a tanult anyag, annál több /annál kevesebb marad meg
 belőle.
 
e) Az alkalmazott anyag csak kis mértékben legyen nehezebb / jóval nehe¬
 zebb legyen, mint a nyelvtanuló pillanatnyi szintje.
 
 
3.2. AZ INPUT- ES OUTPUT-HIPOTEZIS
 A beszédértésnek és a kiejtésnek meghatározó szerepe van a szóbeli
 kommunikációban (Szende 2005). A kiejtés és a hallásértés reverzibilis,
 kölcsönösen oda-vissza-ható folyamat. A tanuló általában úgy és any¬
 nyira hallja meg az idegen ajkú szövegeket, amennyire és ahogy ő maga
 kiejtené. Az input-hipotézis lényege az, hogy az anyanyelv-elsajátítás
 mintájára, felismeri a kezdeti néma, inkubációs szakasz létezését, ame¬
 lyet egy késleltetett szóbeli válasz követ. Az idegennyelv-tanulás során is
 megfigyelhető ez a jelenség, a probléma csak az, hogy általában nincs idő
 kivárni azt az időt, amikor a nyelvtanuló magától, teljes önbizalommal
 megszólalna. Az output-hipotézis lényege az, hogy a hallott anyagból
 (input) mennyit tud befogadni. Észrevették (Palmer 1917), hogy az input
 mennyisége nem feltétlenül függ össze a befogadás mértékével, azonban
 a hallásértés fejlesztése a kiejtési nehézségekre is kedvezően hat. Krashen
 a bemeneti anyagot is vizsgálta, és úgy találta, hogy célravezető az, ha
 a nyelvtanuló pillanatnyi szintjénél csak kevés mértékben magasabb
 szintű a nyelvi anyag, így fokozatosan lehet fejleszteni és lépésről lépésre
 haladhat előre, elérhető célok teljesítésével (Krashen 1982).