3. A HALLÁSÉRTÉS ÉS A KIEJTÉS KAPCSOLATA
3.1. FELADAT: ÖN SZERINT MELYIK ÁLLÍTÁS IGAZ?
A beszédértés és a kiejtés összefügg / nem függ össze.
A megfelelő kiejtés segíti / nem segíti a szövegértést.
A nyelvtanulás első pillanatától kell / nem kell a kiejtést fejleszteni.
Minél több a tanult anyag, annál több /annál kevesebb marad meg
belőle.
e) Az alkalmazott anyag csak kis mértékben legyen nehezebb / jóval nehe¬
zebb legyen, mint a nyelvtanuló pillanatnyi szintje.
3.2. AZ INPUT- ES OUTPUT-HIPOTEZIS
A beszédértésnek és a kiejtésnek meghatározó szerepe van a szóbeli
kommunikációban (Szende 2005). A kiejtés és a hallásértés reverzibilis,
kölcsönösen oda-vissza-ható folyamat. A tanuló általában úgy és any¬
nyira hallja meg az idegen ajkú szövegeket, amennyire és ahogy ő maga
kiejtené. Az input-hipotézis lényege az, hogy az anyanyelv-elsajátítás
mintájára, felismeri a kezdeti néma, inkubációs szakasz létezését, ame¬
lyet egy késleltetett szóbeli válasz követ. Az idegennyelv-tanulás során is
megfigyelhető ez a jelenség, a probléma csak az, hogy általában nincs idő
kivárni azt az időt, amikor a nyelvtanuló magától, teljes önbizalommal
megszólalna. Az output-hipotézis lényege az, hogy a hallott anyagból
(input) mennyit tud befogadni. Észrevették (Palmer 1917), hogy az input
mennyisége nem feltétlenül függ össze a befogadás mértékével, azonban
a hallásértés fejlesztése a kiejtési nehézségekre is kedvezően hat. Krashen
a bemeneti anyagot is vizsgálta, és úgy találta, hogy célravezető az, ha
a nyelvtanuló pillanatnyi szintjénél csak kevés mértékben magasabb
szintű a nyelvi anyag, így fokozatosan lehet fejleszteni és lépésről lépésre
haladhat előre, elérhető célok teljesítésével (Krashen 1982).