9. Családi arcképek: képforrások a kései Oszmán Birodalom társadalomtörténetéhez e 211
egy részével érdekfeszítő tanulmányok foglalkoznak." Az orientalizmus ugyan¬
csak egy jól ismert témakör, melyre előszeretettel reflektálnak az oszmán fény¬
képészet kapcsán."5
E tanulmányok többsége főként Isztambulról szól. Ez alól az ün. „Isztam¬
bul-súlypontúság? alól (ahogy ezt a jelenséget Edhem Eldem nevezte) olyan, az
utóbbi időben egyre nagyobb számban megjelenő albumok képezik a kivételt,
melyek egy város, régió vagy egy népcsoport történelmi képsorait gyűjtik össze,
ezzel megteremtve az adott helynek vagy az adott közösségnek a színes lenyo¬
matát. Mindazonáltal e kötetek (különösen azok, melyek A natóliáról szölnak**°)
jóval inkább városok, régiók, tájak, életek, népességszerkezet és egy már nem
létező életvilág fényképészeti emlékei, mintsem elemző tanulmányok. Ez
különösen igaz A natóliára vonatkozóan. Hasonló regionális kivételt jelent
Jeruzsálem és a Szentföld.7
Abrazolas és önarckép az identitáskeresésben és
a megemlékezésben
Ha megnézzük, hogy mit ábrázolnak a fényképek, számos olyan témát és motí¬
vumot láthatunk, melyek a legtágabb értelemben vett , portré? fogalmába tar¬
toznak. Egy igen fontos területet képez — átvitt értelemben - a tájak és a városok
#4 Ozendes, Engin (1998): Abdullah Frères: Ottoman Court Photographers, Istanbul; Oztun¬
cay, Bahattin (1992): James Robertson: Pioneer of Photography in the Ottoman Empire, Istan¬
bul; Oztunc ay, Bahattin (2003): The Photographers of Constantinople: Pioneers, Studios and
Artists from 19th century Istanbul, Istanbul.
185 Behdad, Ali; Gartlan, Luke (szerk.) (2013): Photography Orientalism: New Essays on
Colonial Representation, Los Angeles; Jacobson, Ken (2007): Odalisques and Arabesques:
Orientalist Photography 1839-1925, London; Ozendes, Engin (2007): From Sebah & Joaillier
to Foto Sabah: Orientalism in Photography, Istanbul; Woodward, Michelle L. (2003): ,,Bet¬
ween Orientalist Clichés and Images of Modernization: Photographic Practice in the Late
Ottoman Era.” History of Photography, 2003/27. 4. 363-374. O.
486 V6. pl. Kéker, Osman (szerk.) (2009): Orlando Carlo Calumeno Koleksiyonu’ndan Kart¬
postallar ve Vital Cuinet’nin Istatistikleri ve Anlatımlarıyla Bir Zamanlar Izmir, Istanbul.
#7 Nassar, Issam (2006): „Familial Snapshots: Representing Palestine in the Work of the
First Local Photographers.” History &® Memory, 2006/18. 2. 139-155. 0.; Sheehi, Stephen
(2016): The Arab Imago: A Social History of Portrait Photography, 1860-1910, Princeton.