OCR Output

9.
Családi arcképek:
képforrások a kései Oszmán Birodalom

társadalomtörténetéhez

Oszmán fotográfia és az , Isztambul-súlypontúság"

Az utóbbi időben egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik a fotográfia mint tudo¬
mányág iránt, és — általánosságban véve — mint a kultúr- és társadalomtörténet
vizuális forrásanyaga iránt.

Az oszmán fényképészet semmi esetre sem tekinthető teljesen új jelenségnek.
Újabban egyre több tanulmány és kiadvány jelent meg oszmán fényképészet
tárgykörben, melyek a forrásgyűjteményt több szempontbál vizsgálják. Számos
munka különböző nézőpontból nyújt átfogó képet az Oszmán Birodalom fény¬
képészetének történelméről és fejlődéséről." Vannak tanulmányok, melyek az
építészetről szóló fényképészetre és a modernség jelenségére fókuszálnak." Az
Isztambulban működő legfontosabb és legbefolyásosabb fényképész stúdiók

12 Cizgen, Engin (1987): Photograpby in the Ottoman Empire 1839-1919, Istanbul, 1987;
El-Hage, Badr (2007): Les Armeniéns et la photographie au Proche-Orient. In Khazindar,
Mona; Chakour, Djamila; Monsel, Philippe (szerk.): L’Orient des photographes Armeniens,
Paris, 1-19. 0.; Micklewright, Nancy (2003): Late Ottoman Photography: Family, Home,
and New Identities. In Shechter, Relli (szerk): Transitions in Domestic Consumption and
Family Life in the Modern Middle East: Houses in Motion, New York, 65-83. 0.; Ozendes,
Engin (2013): Photography in the Ottoman Empire 1839-1923, Istanbul.

3 Celik, Zeynep; Eldem, Edhem (szerk.) (2015): Camera Ottomana: Photography and
Modernity in the Ottoman Empire 1840-1914, Istanbul; Shaw, Wendy (2009): ,Ottoman
Photography of the Late Nineteenth Century: An ‘Innocent’ Modernism?” History of
Photography, 2009/33. 1. 80-93. 0.