értéseknek a tisztázása, hiszen így kezdődött az egyes normarendek bo¬
szorkányüldözése, például akommunizmusban.
A tanulmány az élő példa arra, hogy nem létezhetnek nem , megosztó"
értékek, hiszen sajátos interpretációval a nemzet iránt érzett hűségből
kormányzati lojalitást vagy a szeretetből , személyi kultuszt" lehet vará¬
zsolni. De ettől még van hűség is, meg szeretet is, és végső soron csak ez
számít. Másrészről viszont valóban igaza van a szerzőnek abban, hogy az
ember személyéhez kapcsolódó alapkategóriákat egyetlen politikai irányzat
sem használhat eszközként, csak az emberek érdekeit közvetlenül szolgáló
célként.
A közigazgatásnak fel kell készülnie arra, hogy az alapvető emberi érté¬
keket úgy kell megneveznie és védenie, hogy közben még a látszatát is el¬
kerüli a diktatórikus vezetésnek, illetve hatékonyan száll szembe az tech¬
nológiákból fakadó demokráciát veszélyeztető kockázatokkal.
Mindebben ismételten jelentős szerepe lehet a független bírósági rend¬
szernek mint kontrollnak ugyanúgy, mint például az etika ontológiába
tartozó meghatározott szavak tudatos használatának.
Itt kell megjegyezni, hogy a 2011 és 2017 közötti időszakban az , etika"
kifejezést tartalmazó bírósági határozatokat hozó bírók neve is utalhat arra,
hogy kik azok, akik a leggyakrabban használják az etika ontológiába tar¬
tozó kifejezéseket. Ezt mutatja az alábbi N-gram táblázat.