OCR Output

A HAZAIJOGALKOTÁSINFORMATIKAI TÁMOGATÁSÁNAKJELENLEGI FEJLŐDÉSI IRÁNYAI — PARLEX

kibővíthető legyen. Ezzel elérhető lehet a formailag jelentősen különböző
jogszabályok — különösen az önkormányzati rendeletek — egységesítése.
A Parlex alkalmas az irományok feldolgozására, a következő típusok szerint:
törvényjavaslat, költségvetési törvényjavaslat, határozati javaslat, házsza¬
bály szerinti határozati javaslat. Itt is külön kezeli a normaszövegeket és
azok mellékleteinek sablonjait.

A rendszer jelenleg nem alkalmas arra, hogy képleteket kezeljen, azokat
csak képként ismeri fel. A következő fejlesztési lépésben már ténylegesen
is alkalmassá válik a program a képletek kezelésére. Ezzel együtt még na¬
gyon messze van a jogalkotás attól, hogy mesterséges intelligencia segítsé¬
gével generáljon a jogszabályokba képleteket. A következő időszak vívmá¬
nyának tekinthetjük már azt is, ha minden jogalkotó egy egységes rendszer
segítségével képes lesz a jogszabályok formai elemének automatikus gene¬
rálására. (Természetesen ezt is csak oly módon, hogy szükség esetén , ma¬
nuálisan" el lehessen térni a programtól, hiszen a jogalkotás gyakorlatában
az egyik legfontosabb alapelv a , bármikor bármit" szabály.)

Magának a közgondolkodásnak kellene teljes mértékben megváltoznia
ahhoz, hogy a jogalkotás támogatása kizárólag az előre rögzített algoritmus
szerint történjék. A politika igénye valójában a folyamatos és közvetlen
beavatkozás lehetőségének a fenntartása. Éppen ezért a jogalkotás és jog¬
alkalmazás , gépiesítése" — még ha a technikai feltételek adottak is lennének
— ábránd marad.

A Parlex pillanatnyilag nem használ tanuló algoritmust. Előre adott
paraméterek alapján képes felismerni jogszabályi hivatkozásokat és rövi¬
dítéseket. A felismerés kötött, alternatívákat nem kínál fel, csak teljesen
pontos egyezés esetén ad találatot. Mindez esetleges gépelési hibák esetén
kockázatos is lehet. A program képes a külső és belső jogszabályi hivatko¬
zások megkülönböztetésére.

Ezen túl képes a jogszabály szerkezetének generálására, illetve a záró
rendelkezések elkészítéséhez hivatkozások összegyűjtésére. A fejlesztés
következő lépésében a program már alkalmas lesz a záró részek megírásá¬
ra is (pl. sarkalatossági záradék megírása, ha kétharmados a törvény).

A jogszabályszerkesztés segítésén túl a program rendelkezik egy me¬
nedzsment funkcióval is, amelyben az egyes feladatokat ki lehet adni a fe¬
lelősöknek, illetve szerkesztőknek. Szintén itt van nagy szerepe a módosí¬
tó indítványokhoz kapcsolódó határidők automatikus figyelésének.

Megállapíthatjuk, hogy valóban komoly fejlődésen ment át az elmúlt
években a hazai jogalkotás informatikai támogatása, azonban még messze
vagyunk attól, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásának segítségével

+ 89 +