A KÖZIGAZGATÁSI JOGVÉDELEM
 
szabni. Természetes, hogy ennek következtében nem enyhültek lényegileg
 a nemzetiségekkel kapcsolatos feszültségek, amelyek aztán a Nagy Háború
 kirobbanásában is szerepet játszottak.
 
Stipta szerint a hatékonyan működő közigazgatási bíróságnak a kiegye¬
 zést követően hármas feladatot kellett betöltenie: szeparáció, azaz önálló
 fórum a hatékonyság érdekében, a közigazgatás jogi szabályozottságának
 és a szabályozás kontrolljának biztosítása, továbbá a jogvédelmi igény
 megfelelő kielégítése. Nem szabad elfelejteni azt a szempontot sem, hogy
 a kiegyezést követően olyan erőteljes gazdasági fejlődés indult meg, amely
 szinte szükségszerűvé tette a hatékony közigazgatási és pénzügyi igazgatást,
 és ehhez kapcsolódóan a jogvédelmet is. A közigazgatási bíráskodás rend¬
 szere ugyan technikailag kialakult, hatékonyan is működött, azonban
 a valós társadalmi problémák megoldásában nem tudott érdemben részt
 venni, annak ellenére sem, hogy a bírák kiválasztása a szakmai követelmé¬
 nyeknek megfelelően történt." Ezen túl pedig a bírák elkötelezettségéhez
 sem férhetett kérdés.
 
Ezen a ponton megint elérkezünk ahhoz, hogy az igazgatás rendszerében
 egyes fontos jogi garanciák miért nem tudják feltétlenül a teljes rendszer
 eredményességét szolgálni? Mit ér a hatékonyan működő közigazgatási
 bírósági rendszer, ha maga az ország omlik össze, és a népbíróságok maguk
 eldöntenek minden kérdést a hatékonyság és egy rosszul felfogott erkölcs
 érdekében? A hatalom birtokosának a feladata lenne, hogy a részeket ne
 egyszerűen a hatalma további erősítése, hanem a közösség egészének tartós
 java érdekében formálja, kellő alázattal, amely akár a saját hatalmáról való
 lemondással is járhat.
 
 
A második világháború előtti szóhasználat a közigazgatásban
 Ahogy korábban utaltunk rá, a háború előtti évek közigazgatási reformjai
 sok, ma is megszívlelendő elemet hordoznak. A végeredmény mégis vég¬
 zetes lett Magyarország számára, hiszen az ország elvesztette független¬
 ségét, az alkotmányos biztosítékok -— ha esetenként a retorikában meg is
 maradtak, de a gyakorlatban — összeomlottak. A független közigazgatás
 14 Stipta István: A pénzügyi közigazgatási bíróság bíráinak rekrutációja (1884-1896), in Hajdu
 Jözsef (szerk.): Ünnepi kötet Dr. Zakar András c. egyetemi tanár 70. születésnapjára, Szeged,
 Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara, 2017, 279—290, http://acta.bibl.u¬
 szeged.hu/49971/1/juridpol 080 279-290.pdf (Letöltés: 2018. július 12.); Nagy Péter: A hazai
 birösäg-törtenet szakirodalma, Jogtörteneti Szemle, 2017/1-2, 148.