OCR Output

K6zj6 Es MAGANJO

a végső cél, vagyis a legfőbb jó: az autarkeia, ami a végső cél és a legfőbb jó
egyaránt. Mindebből tehát világos, hogy a városállam természetszerű, s hogy
az ember természeténél fogva állami életre hivatott élőlény."

Ahhoz, hogy az állami élet megvalósulhasson, hogy a személyes vágya¬
kat kordában lehessen tartani, erényekre van szükség, amelyek közül ki¬
emelkedő szerepe van az igazságosságnak.

Azonban a legveszedelmesebb az az igazságtalanság, amelyiknek fegyvere van:
márpedig az ember veszedelmes fegyverekkel születik, amelyek arra szolgálnak,
hogy ésszel és erénnyel éljen, de éppen ezeket lehet az ellentétes célokra is
a legjobban felhasználni. S így az ember erény híján a legelvetemültebb és leg¬
vadabb, s a nemi élvezetben és evésben a legaljasabb lény. Viszont az igazsá¬
gosság az állami életben gyökerezik; mert a jog nem más, mint az állami kö¬
zösség rendje; márpedig a jog szabja meg az igazságot."

Ezt az igazságosságelméletet vitte tovább Aguinói Szent Tamás, aki
rámutatott arra, hogy az igazságosság alapvető erény:

Válaszul azt kell mondanunk, hogy emberi erény az, ami jóvá teszi az emberi
cselekedetet és magát az embert. Ez a definíció pedig érvényes az igazságos¬
ságra. Az ember cselekedetét ugyanis az teszi jóvá, hogy követi az ész szabályát,
aminek alapján az emberi cselekedetek helyessé válnak. Mivel pedig az igazsá¬
gosság helyessé teszi az emberi cselekedeteket, nyilvánvaló, hogy az emberi
cselekedetet jóvá teszi. S ahogy Tullius mondja (De offic. I.) [7. fej.]: , Főként az
igazságosság miatt nevezik jónak a férfiakat."

Ezt követően A Summa Theologiae LXI. questidjaban tisztazta az igaz¬
ságosság részeit, amely szerint az igazságosság három féle olvasatának kell
egymást kiegészítő módon együttműködnie a társadalmi egyensúly meg¬
őrzése érdekében. Először a törvényes igazságosságot tárgyalta:

így minden erény actusai az igazságossághoz tartoznak, amennyiben az utób¬
bi az embert a közjóra irányítja. Ennyiben mondható az igazságosság egyetemes
erénynek. Mivel pedig a törvény irányul a közjóra, amint fentebb mondottuk,

6 Uo., 1252 b, 7.

7 Uo., 1252 b, 9.

8 Aguinói Szent Tamás: A Summa Theologiae kérdései a jogról, Budapest, Szent István Társulat,
2011, II-II, g. LVIII, 3.