OCR Output

A POLIS FILOZÓFIÁJA

lását is szolgálja. A büntetés emellett másoknak is intő például szolgál:
a bűnözésre hajlamosakat elrettenti a jövőbeli bűnelkövetéstől. Platón
felfogásának pozitív kicsengése, hogy a gyógyítható lelkek egészségessé,
a társadalom teljes értékű tagjaivá válhatnak. Ez azonban csak a kiállott
büntetés hatására képzelhető el, csak fájdalmon és megbänäson keresztiil.*””
Platón szerint a lélek a veleszületett jellem és a fejlődése során szerzett
tapasztalatok, azaz a nevelés eredője.?? Már itt jelentkezik az az eszme,
amelyet majd a Törvényekben fejt ki részletesebben: a bűnelkövetés a ne¬
velési hiányosságok függvénye."

A fent kiemelt büntetési cél azonban csak részben valósulhat meg a no¬
tórius elkövetőknél:

Azok ellenben, akik iszonyú bűneik miatt gyógyíthatatlanok, csak intő például
szolgálnak. Maguknak semmi hasznuk nincs a büntetésükből, mert gyógyít¬
hatatlanok; de van a többieknek, amikor a legfájdalmasabb, legszörnyűbb kínok
örökkévalóságában látják őket, mintegy kifüggesztve a Hádész tömlöcében
a szakadatlanul odatolongó bűnösöknek látványul s intő például."

Gyógyíthatatlanok azok a lelkek, akik a legsúlyosabb bűnöktől sem ri¬
adtak vissza; Platón szerint elsősorban a zsarnokok, királyok, államférfiak
tartoznak ebbe a kategóriába, akik korlátlan hatalmuk révén a legszörnyűbb
bűnöket követhetik el. Sőt, a filozófust saját keserű tapasztalatai arra a ki¬
jelentésre indítják, hogy ezek között alig akad erényes ember: , Mert vajmi
nehéz, Kalliklész, s a legnagyobb dicséretre méltó, ha igazságosan élünk,
mikor kényünkre követhetünk el jogtalanságot."?" Ugyanakkor reálisan
belátja, hogy a hatalmasok sokszor csak az alvilágban nyerik el méltó bün¬
tetésüket.

Összegezve megállapítható, hogy a gyógyíthatatlan lelkeknél a büntetés
célja tehát elsősorban a megtorlás, illetve az elrettentés: a bűnös lélek bűn¬
hődése az intő példa a tásadalom tagjai felé; a megtorlást (speciális preven¬
ciót) és a generális prevenciót egyaránt fontos célnak tekinti.

122 A bűnösnek tehát Platón szerint szüksége van a büntetésre, minélfogva az vele szemben való¬

sággal jótéteményként tűnik fel. Ezért hasonlítja Platón a büntetést az orvosi működés gyógyí¬
tó hatásához, és ezért tartja legnagyobb rossznak, ha a bűntettes az általa megérdemelt bünte¬
tést elkerüli" — írja Heller: A büntetőjogi, 11. Hasonlóan Horváth: A büntetési elméletek, 22.
#3 Saunders: Plato’s Penal Code, 197.
14 Némileg magyarázat nélkül marad a túlvilági szankció egyenjogúsítása, hiszen reinkarnációról
itt nem tesz említést a filozófus. Vö. Saunders: Platos Penal Code, 197.
125 Plat. Gorg. 525c.
126 Plat. Gorg. 526a.

s 130 +