Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000025/0000

Állam és demokrácia. Törvényhozás és törvénykezés az ókori Athénban

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Jakab Éva
Title (EN)
State an Democracy. Legislation and jurisdiction in classical Athens
Field of science
Jogtörténet / History of law (12874), Jog, kriminológia, pönológia / Law, criminology, penology (12871), Ókori történelem / Ancient history (12973)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000025/0128
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 129 [129]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000025/0128

OCR

A POLIS FILOZÓFIÁJA Platón államának alapja a szigorú társadalmi struktúra, amely a törvényes nevelés és a nevelő törvény összjátékára épül. A polgárokat gyerekkoruktól fogva tisztességes, becsületes életre nevelik, ezért esetleges botlásuk esetén velük szemben elegendő enyhe szankciókat bevetni." A metoikoi ugyan nem kapnak tökéletes nevelést, de mivel már huzamosabb ideje a polisban élnek, integrálódnak, ösztönösen elfogadják az adott állam jogrendjét és erkölcsi értékeit, azzal messzemenően azonosulnak. Ha mégis botlanak, jogellenes cselekményt követnek el, szigorúbb szankciókra van szükség velük szemben. A harmadik csoport tagjai csak átmenetileg tartózkodnak az államban, nem integrálódnak, a törvényhozó nevelési koncepciója náluk egyáltalán nem érvényesül. Jogellenes cselekmény esetén ezért példamutató szigorral kell lesújtani rájuk; büntetésük minden esetben kitoloncolással, a közösségből való eltávolítással párosul. Hasonló a rabszolgák megítélése: a nevelésből teljesen kimaradnak, ezért nagyon szigorúan kell büntetni őket. A szakirodalom a büntetési elméleteknél abszolút és relatív büntetési elméletet különböztet meg, és az abszolút elmélet első képviselőjét Platónban létja:#16 Az abszolút teória első megfogalmazása Platóntól ered, aki szerint a büntetésnek a megzavart harmónia helyreállításában van szerepe. A múltbeli cselekmény büntetéssel valö megtorläsät különösen a „büneik miatt gyögyithatatlanok” vonatkozäsäban kivänja (Gorgiasz 525b). A „Törvenyek” (862d) cimü müveben pedig a büntetésnek a bűntettesre nézve átalakító, másokra nézve visszatartó, elrettentő hatást tulajdonít." A büntetés jogalapját és célját a megtorlásban látja ez az irányzat. Például Heller Erik kiemeli, hogy a büntetés Platónnál , az államcélok megvalósítására szolgáló fontos eszközök között szerepel. Itt már a büntetésnek a bűntettesre nézve átalakító és javító, másokra nézve pedig visszatartó hatást tulajdonít." Horváth Tibor szerint Platón büntetéselmélete , már nem egyszerűen a múltbeli cselekmény megtorlását célozza, hanem a gyógyítást, az arányos büntetéssel pedig a generális és a speciális prevenciót." 45 Cohen: Law, Violence, 51-52. #6 Heller Erik: A büntetőjogi elméletek bírálata, Budapest, k. n., 1924, 11 sgg., Horváth Tibor: A büntetési elméletek fejlődésének vázlata, Budapest, Akadémiai, 1981, 21 sgg., Nagy Ferenc — Tokaji Géza: A magyar büntetőjog általános része, Szeged, JATEPress, 1993, 191 sqq. 117 Nagy-Tokaji: Általános rész, 192. 118 Heller: A büntetőjogi elméletek, 12. 119 Horváth: A büntetési elméletek, 22. + 128 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.16 MB
Lien permanent vers jpg
022_000025/0128.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000025/0128.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu