OCR
A POLIS FILOZÓFIÁJA a hazugság, az embereknek azonban, mintegy gyógyszerként, hasznos, akkor nyilvánvaló, hogy alkalmazását az orvosokra kell bíznunk, a magánembereknek ellenben nem szabad hozzányúlniuk. [...] Ha tehát egyáltalában valakinek, akkor csakis az állam vezetőinek áll jogában a hazugsággal való megtévesztés, akár az ellenséggel, akár a polgársággal szemben, az állam érdekében; mindenki másnak tilos ehhez az eszközhöz folyamodnia." Platón többször is hangot ad azon véleményének, hogy az állami propagandára nem érvényes olyan szigorúan az igazmondás parancsa. A történelmen végigpillantva úgy tűnik, hogy ezt a tanácsát a politikusok évezredekre megszívlelték. Az ókor óta elterjedt nézet, hogy a társadalmi osztályok vertikális bontását, éles elkülönítését Platón egyiptomi mintára javasolta: hisz az ókori Egyiptomban a papok, katonák és a dolgozók , kasztja" hagyományosan elhatárolódott egymástól. Tény, hogy Platón ideális állama három alapvető társadalmi osztályra oszlik: a dolgozók, az őrök és a filozófusok osztályára. E három társadalmi osztály nagyon különböző értékrendet testesít meg: a dolgozók a jólét, az őrök a dicsőség, míg a filozófusok a bölcsesség megvalósítására törekszenek. A , dolgozók" kétkezi munkával szerzik meg a betevő falatot; az alapvető létfenntartási szükségletek kielégítéséért élnek és dolgoznak. Ha egyesek vagyonra tesznek szert, akkor sem műveltségre, tudásra, a művészetek elsajátítására törekszenek; megmarad földhözragadt szemléletük. Az , őrök" a társadalom középosztálya, az államban is középvezetők. Az őrök feladata a közhatalom gyakorlása, az állami feladatok ellátása: igazgatnak, kormányoznak, ítélkeznek, hadat vezetnek stb. Az Állam egyik legtöbbször idézett utópikus eleme az , őrök" életvitelét szabályozó normarendszer, amely kommunisztikus jegyeket mutat. Platón hangoztatja, hogy az őröknek nem lehet magántulajdona, különösen az ingatlan és nemesfémek birtoklása tilalmas számukra. Külföldre nem utazhatnak, készpénzzel sem rendelkezhetnek, lakásuk sem zárható.?"? Az „üvegzsebpolitika” szelsöseges megnyilvänuläsakent tehät bärki bármikor ellenőrizheti, hogy esetleg megszegik-e a magäntulajdon tilalmat.*” Létfenntartásukhoz élelmiszer-fejadagokat kapnak a polgárok közösségétől, egész évre előre kiutalva. Étkezéseik sem magánéleti aktusok, hanem kö372 Plat. rep. 389b-c. Platón állam-koncepciójához vö. Karl-Joachim Hölkeskamp: Schiedsrichter, Gesetzgeber und Gesetzgebung im archaischen Griechenland, Stuttgart, Steiner Verlag, 1999, 34-35. 373 Plat. rep. 420a; Tim. 18b. 374 Plat. rep. 417a s 116 +