OCR Output

2. DIKASTERION ES DISZFUNKCIO

De térjünk vissza Sókratéshez: felfogására jellemző az etikai racionaliz¬
mus, vagyis a politika és az etika összekapcsolása." Sókratés a következő¬
képpen szól - Platón tolmácsolásában, a Iheiatétos című művéből idézve
— híres-hírhedt módszeréről:

Az én bábamesterségemre egyébként érvényes mindaz, ami amazokéra; de
abban mégiscsak különbözik, hogy férfiak és nem asszonyok mellett bábásko¬
dik, s még abbanis, hogy a lelkükön őrködik, amikor szülnek, és nem a testükön.
A legfőbb feladat azonban a mi mesterségünkben az, hogy meg tudjuk vizsgál¬
ni minden esetben: vajon valami torzszülöttet, nem valódit szül-e az ifjú gon¬
dolkodása, vagy valami életerős és igazi dolgot. Egyébként énrám is érvényes
az, ami a bábaasszonyokra: meddő vagyok a bölcsességben; s amit már sokan
a szememre vetettek — hogy másokat ugyan kérdezgetek, de magam mit sem
válaszolok semmire sem, minthogy semmiféle bölcsesség nem szorult belém
—, méltán vetették a szememre.*"

Sókratés tehát észleli és nyíltan el is ismeri, hogy vitapartnerei (,áldo¬
zatai") keserves kínokat szenvednek, mint a szülő asszonyok, de ha helyt¬
állnak, kitartanak a gyötrően hosszú dialógusban, nagy boldogságban lesz
részük, mert képesek lesznek jobban megismerni saját magukat. Sókratés
szerint ugyanis a tanulás és tudás célja elsősorban önmagunk, a saját lelkünk
alaposabb megismerése. A szakirodalom úgy szokta Sókratést jellemezni,
hogy nála az , út" maga a , cél", maga a gondolkodás; a filozófia logikus
gondolkodása és érvelése áll munkásságának tengelyében.

2. DIKASTERION ES DISZEUNKCIO

Mielőtt Sókratés tragikus kimenetelű, politikai indíttatású perének tár¬
gyalására áttérnénk, érdemes egy pillantást vetni a korabeli igazságszol¬
gáltatási gépezet működésére. Kikkel állt szemben a filozófus, amikor
a vádlottak padjáról próbálta tisztázni magát a vádpontok alól, próbálta
igazáról meggyőzni bíráit?

Aristotelés kiemeli az athéni bíróságok Kr. e. 460 körül bekövetkezett
reformjának egyik meghatározó mozzanatát:

315 Peter J. Rhodes: A Commentary on the Aristotelian Athenaion Politeia2, Oxford, Clarendon

Press, 199, 93 sgg.
36 Plat. Iheiat. 150c. Kárpáty Csilla fordítása.

+ 97 +