a költő szemében elveszett, ezért a jövőre nézve igazságosabb, transzparen¬
sebb, demokratikusabb igazságszolgáltatásért száll síkra.
Az új, demokratikusabb és átláthatóbb modell, amely az irracionális
elemet marginalizálja, Drakón törvényeivel honosodik meg Athénban. De
mielőtt ennek tárgyalására rátérnénk, érdemes még egy irracionális ele¬
mekre építő, mélyen archaikus igazságszolgáltatási struktúrát megismerni,
amely fényt vet az egyén és közösség sokrétű viszonyára az ókori polis¬
társadalmakban.
5. ISTENEK ÉS EMBEREK: AZ IRRACIONÁLIS ELEM
A fent elemzett források mindegyike a peres eljárás megindításának, il¬
letve a tisztító eskü (, Beweisurteil"), a jogvita eldöntését hivatott eskü
megfogalmazásának folyamatát taglalja. Egyik szöveghely sem informál
arról, hogy maga az ítélet ezekben a perekben hogyan nézhetett ki. Ebből
a szempontból igen fontos adalék egy Kr. e. 460 körül kőbe vésett felirat
Mantineiából (IG V/2, 262), amely valószínűleg egy korabeli ítéletet örökít
meg. Annyit máris előre kell vetíteni, hogy ez az ítélet is dikazein-eljárás
formájában született."
A felirat, keletkezésének datálását nézve, a Drakón fellépése utáni, és
nem a Drakón előtti jogtörténeti periódushoz tartozna. A szövegben visz¬
szatükröződő társadalmi környezet és a szakrális elem szerepe azonban
archaikus viszonyokról tanúskodik. Olyan normatív és etikai háttér téte¬
lezhető fel a felirat kontextusaként, amely Athén törvénykezési gyakorla¬
tában csak Drakón törvényei előtt lehetett hatályban. A szakirodalomban
egyetértés uralkodik ezért arra nézve, hogy funkcionálisan a felirat világa
a Kr. e. 7. század Athénjával vethető össze."
Maga a felirat, a kő és az azon olvasható szöveg már több mint száz éve
ismeretes a kutatók számára." A nyelvészek és az ókortörténészek elszórt
magyarázatkísérletein kívül a korábbi irodalomban pusztán Kurt Latte
szentelt figyelmet ennek a különös forrásnak, de ő is inkább csak a szak¬
rális elem szempontjából foglalkozott vele.? Áttörést hozott két bécsi
kutató, Hans Taeuber és Gerhard Ihür munkássága: Taeuber 1985-ben
§9 Vö. Thür: Zum Dikazein, 55 sag.
99 Vö. Latte: Heiliges Recht, 45 sqq.
9 Thür: Zum Dikazein, 57; Carl D. Buck: The Greek Dialects, Chicago, Chicago University Press,
1955, 17.
» Latte: Heiliges Recht, 45-47.