OCR Output

TÖRVÉNY ÉS TÁRSADALOM

jelzi. A , Vének" addig próbálkoznak a legjobb eskü szövegének meghatá¬
rozásával, amíg végül konszenzusra nem jutnak. A két talentumot az a , Vén"
kapja majd, akinek az esküje a leginkább elnyeri mindenki tetszését."

A pajzsjelenetben tehát azt láttuk, hogy a , Vének" a , leghelyesebb" vagy
a ,legegyenesebb" eskü szövegét keresik. Létezett ugyanis , nem egyenes"
vagy , görbe" eskü is, amelynek jellemzője, hogy ravaszul fogalmazva, fon¬
dorlatosan megkerüli az igazságot, és ezzel kijátssza az , isteni igazságszol¬
gáltatást". Jó példa erre az egyik homérosi himnusz, ahol Hermés igyekszik
pajkosan kijátszani Apollón haragját, aki Hélios teheneinek ellopása miatt
vonja őt felelősségre:

Zeus atya, én az igazságot mondom neked el majd,

mert őszinte vagyok, s a hazugság nem tudományom. [...)]

Hidd nekem el, hiszen azt mondod, hogy az édesapám vagy, [...!]
hogy nem vittem haza nyáját

s nem léptem ki az ajtón; állítom, hogy ez igy van. [...]

jól tudod azt, hogy

nem vagyok én bűnös, de nagy esküvel esküszöm is rá."

A ravasz kis tettes nyugodt szívvel esküszik meg arra, hogy , nem vezet¬
te haza" a teheneket, hisz nem is hazahajtotta őket, hanem egy barlangban
rejtette el az állatokat. Az ,egyenes" eskü úgy szólna, hogy , nem vezettem
el a teheneket", de ez nyilvánvalóan hamis állítás lenne, amivel a kis tolvaj
magára vonná az istenek haragját. Hermés története jól mutatja, hogy
mennyire fontos szerepet töltött be ebben az igazságszolgáltatási modellben
az eskü pontos megszövegezése, a releváns tényállási elemeket, illetve az
illetékes isteneket precízen megidéző volta. Az is nyilvánvaló, hogy az is¬
tenek és az emberek kapcsolata formális volt; ennek megfelelően a jó eskü
is rítusokhoz igazodott. A formálisan igaz eskü nem árthatott; még akkor
sem, ha nyilvánvalóan , megkerülte" az igazságot.

A polis elöljárói feltehetőleg számos esküformulát ismertek, és ezeket
talán valamilyen gyűjteményben nyilván is tartották. A konkrét jogvita
esetén valószínűleg elsősorban valamely kazuisztikusan kialakult szöveg¬

85 A histór istenként való értelmezését támasztja alá Hom. II. 23, 485—487. Ebben az értelemben
fordul elő az athéni fiatalok (epheboi) esküjében is, vö. Lykurgos, Leokratés ellen 77; Marcus N.
Tod: Greek Historical Inscriptions from the Sixth century B.C. to the Death of Alexander the
Great in 323 B.C., Chicago, Ares Publishing, 1985, 204; Pollux 8,106: , Histórok legyenek erre az
istenek..."

86 Hom. Himnusz III: Herméshez, 836. Devecseri Gábor fordítása.

+ 36 *