OCR
4. TÖRVÉNYKEZÉS DRAKÓN ELŐTT — A HÉROSOK VILÁGA kikerülve, az asszonyra kiszabott , tisztító eskü" alapján dönti el.? Az eskü szövegét a Törvény írja elő, gondosan ügyelve arra, hogy a tanúként felhívott istenség kellő félelmet keltsen az esküvő félben. Fontos volt ezért az a körülmény, hogy az elvált és gyanúba fogott nőnek Artemisre kellett esküdnie — hiszen Artemis (többek között) a gyerekáldás, gyerekszülés idején az anyát és a kisdedet óvó istennőnek számított. De térjünk vissza az attikai forrásokhoz! A homérosi eposzok gazdag forrásanyagának elemzése előtt érdemes még Platón , jogtörténeti" visszatekintését is megismerni: Rhadamanthys eljárása a perek eldöntését [Xrisis] illetőleg csodálatra méltó; ő ugyanis felismerte, hogy kortársai egészen nyilvánvalónak tartják az istenek létezését — s ez náluk egészen természetes volt, minthogy azokban az időkben sokan istenektől származtak, s ezek közül való volt ő maga is, legalábbis a hagyomány szerint. Úgy látszik tehát, hogy úgy gondolkozott, hogy emberi bíróra nem szabad rábízni a döntést, hanem csakis istenekre, s ennek alapján a perek egyszerű és gyors eldöntése vált lehetővé számára. Ugyanis minden vitás kérdést illetőleg alkalmat adván a peres feleknek az eskütételre, gyorsan és biztosan intézte el az ügyeket." Platón a peres eljárások töténetileg kialakult struktúráit vizsgálva először nem Drakón, hanem a másik nagy hellén törvényhozó, Rhadamanthys törvényeit idézi. A legendás király szerinte a jogviták eskü útján való eldöntését rendelte el általában — azaz az esküre alapította az igazságszolgáltatást."" Platón magasztalja Rhadamanthys eljárását, és a peres ügyek eskü útján való eldöntését gyors és egyszerű eljárásnak nevezi. Olyan értékeket állít itt a középpontba, amelyek modern fogalmaink szerint a perhatékonyság, a jogviták lehető legrövidebb időn belüli eldöntése elvében testesülnek meg. Ugyanakkor Platón az eskü, mint perjogi alapintézmény veszélyeire, fogyatékosságaira is felhívja a figyelmet. Kiemeli, hogy az eskü mint szakrális elem csak olyan korban, olyan társadalmi környezetben 2 , Reinigungseid" vagy , Beweisurteil" a neve ennek az eskünek a szakirodalomban, vö. Gerhard Thür: Rationality and Irrationality in the Ancient Greek Law of Procedure, Fundamina, vol. 20, 2014, 917—918. 53 Platón, Törvények 948b. Kövendi Dénes fordítása. 54 Azitt tárgyalt, a polisok korai, archaikus korából származó normák tükrében az látszik valószínűnek, hogy nem újonnan bevezetett rendelkezésről, hanem a szokásjogi úton kifejlődött norma törvényi megerősítéséről lehetett inkább szó. «25 c