OCR
IV. AZ EGYETEMVEZETŐI FELELŐSSÉG DE LEGE LATA ÉS DE LEGE FERENDA 233 nos hatáskörére — a kancellár hatásköre, illetve az ő felelőssége az átvevőre nézve megállapított összes egyéb (nem a fejezetet irányító szervet terhelő) kötelezettség teljesitése is. Minthogy a központi költségvetési szervek maguk saját hatáskörben megemelhetik a kiadási előirányzataikat, ha azt az irányító szerv jóváhagyta, az állami felsőoktatási intézmények is jogosultak erre." Ez ugyancsak kancellári szakmai felelősségi körbe tartozó intézkedés. Ugyancsak a kancellárt terheli az intézkedési terv készítésének kötelezettsége, ha a felsőoktatási intézmény 60 napja lejárt esedékességű, elismert tartozásállománya a költségvetési szerv eredeti kiadási előirányzatai 1090-át, de legalább a százmillió forintot meghaladja. Ha a tartozásállomány felszámolására irányuló intézkedési tervet a fejezetet irányító szerv vezetője jóváhagyta, annak végrehajtásáról részére kéthavonta beszámol, mely kötelezettséget mindaddig teljesíteni kell, amíg a tartozásállomány fennáll." Értelemszerűen a rendelet e feladatokat a költségvetési szerv vezetőjéhez telepíti, amely hatáskört e vonatkozásban a kancellár gyakorolja. Az előzőekben vázolt gazdálkodási kérdések egyúttal intézménypolitikai döntésekkel is összefüggnek, ezért a velük kapcsolatos konfliktusok lehetősége is nyilvánvaló. A gazdálkodásban ugyanakkor a korábbiakban is tetten érhetők voltak a napi szintű működésből adódó összeütközések, hiszen a költségvetési rendben működő szervezeteknek szigorú pénzügyi szabályoknak kell megfelelniük, amelyek számonkérését (azaz a pénzügyi ellenjegyzési jog" gyakorlását, szükség esetén megtagadását) is gyakran a tudomány szabadságának megsértéseként értékelte az akadémiai szféra. A kancellár jogintézménye ezt a problémát sem oldotta meg, sőt bizonyos vonatkozásban még meg is emelte a konfliktus szintjét. Jelenleg ugyanis az Nftv.-ben meghatározott általános hatásköréből következően a kancellárt terheli a pénzügyi ellenjegyzés működtetésének kötelezettsége is. Ehhez kapcsolódik az a szabály, miszerint ha a kötelezettségvállalás nem felel meg a jogszabályban 25 Szamkó Józsefné: i.m. 72. 44 Szamkó Józsefné: i.m. 74—77. 243 Avr. 56/A. § (1)—(2) bek. #6 À pénzügyi ellenjegyzés a kötelezettség vállalás feltétele. Anélkül kötelezettséget vállalni nem lehet. A kötelezettségvállalás a kiadási előirányzatok és (a törvényben meghatározott egyéb feltételek esetén) a rendelkezésre bocsátott összeg terhére fizetési kötelezettség vállalásáról szóló — így különösen a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésére, szerződés megkötésére, költségvetési támogatás biztosítására irányuló — szabályszerűen megtett jognyilatkozat (Áht. 1. § 15. pont). A pénzügyi ellenjegyzés megléte mellett további követelmény a kötelezettségvállalással szemben, hogy arra csak a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően és írásban kerülhet sor. A pénzügyi ellenjegyzőnek a Kormány rendeletében foglalt kivételekkel meg kell győződnie arról, hogy a szabad előirányzat rendelkezésre áll, a tervezett kifizetési időpontokban a pénzügyi fedezet biztosított, és a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat [Aht. 37. § (1) bek.].