A fenti hatásköri anomáliák ahhoz a felismeréshez vezetnek, miszerint a
 kettős vezetés — különösen a felsőoktatási intézmények szervezeti sajátosságaira
 figyelemmel — működési zavarokhoz vezet. A jogalkotó ezt a kancellárt terhelő
 együttműködési kötelezettség előírásával kívánta biztosítani, anélkül azonban,
 hogy annak tartalmát, eszközeit és különösen garanciáit rögzítette volna. Ráadásul
 a legfelsőbb szintű intézményi vezetés négy szereplője (szenátus, konzisztórium,
 rektor, kancellár) közül csak a legutóbbit terheli e kötelezettség, ami bővíti a
 működési zavarok lehetséges körét." Ez pedig azt eredményezi, hogy a működés
 mindig a két vezetői pozíciót betöltő személy kilétén múlik, ezzel az intézmény ad¬
 hoc működésből származó kitettsége jelentősen megnő. Ugyan az együttműködési
 kötelezettség és a rektor ,panaszjoga" garanciális elemként került a törvénybe, az
 előbbinek a megfoghatatlansága, illetve az utóbbi elbírálására irányadó szabályok
 hiánya jóval hátrányosabb pozícióba juttatja a rektort, mint a kancellárt, akinek
 egyetértési jogot megtagadó intézkedése azonnal érvényesíthető. , A konfliktusok
 tartós fennállása és kiéleződése esetén miniszteri közbenjárás szükséges, ami az
 intézmény függőségét eredményezi. Miközben tehát a konfliktuskezelés a személyek
 közötti együttműködés képességén múlik, a kancellár személyének megválasztá¬
 sába, az silleszkedésc tesztelésére, megállapítására az intézményeknek nincs lehe¬
 tőségük. "? Hozzáteszem, a törvényből a rektor együttműködési kötelezettsége is
 hiányzik, ha tehát nem azzal az előfeltevéssel vizsgáljuk a kérdést, hogy kizárólag
 a kancellár részéről valósulhat meg az intézményt veszélyeztető működés, végső
 soron a rektor számára is adott a lehetőség, hogy a kancellár kezdeményezéseinek
 ellenálljon, adott esetben a miniszterhez fordulással próbálja sakkban tartani. Ezt
 a helyzetet tovább bonyolítja, hogy azáltal, hogy az alaptevékenységnek megfelelő
 működés a rektor felelőssége, a működtetés viszont a kancellár hatásköre, a jogal¬
 kotó a rektor felelősségét egy tőle független vezető működésétől tette függővé. Azaz
 a rektornak úgy kell törvényi kötelezettségét teljesítenie, hogy ahhoz lényegében
 csak részlegesen áll rendelkezésére eszközrendszer. A másik hangsúlyozandó
 vonása a fenti rendelkezésnek, hogy érdemben a felelősség terjedelmét nem bontja
 ki, abban a körben pedig, amelyben tartalmát meghatározza, zömében a jelen
 műben a szakmai típusú felelősségi körbe sorolt feladatokat ír elő.
 
A kialakított rendszerbe tehát a konfliktusok bekódolódtak, konfliktuske¬
 zelési mechanizmusok hiányában pedig kizárólag a személyes viszonyon és a jó
 együttműködésen múlik az intézmény sorsa. Miközben az egy vezetési szinten
 tevékenykedő rektor és kancellár konstrukciójára rendelkezésre áll egy külföldi
 modell is: a kancellár Eszak-Rajna—Vesztfaliaban sem arektor alatt, hanem mellette
 működik, de az intézményvezetés és a rektorátus részeként és egyetemi ember¬