OCR
III. AZ EGYETEMVEZETŐI FELELŐSSÉG KOMPONENSEI 149 34 illetve a jogkörátruházás rendjének kidolmegfelelő teljesítéséről gondoskodás, gozása, közzététele, és a változások naprakész publikálása, :? annak érdekében, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, hogy a jogszabályokban és belső szabályozókban rögzített jogkörök kit illetnek, kötelezettségek kit terhelnek? A felsővezetői munkáltatói jogkör gyakorlásához szorosan kapcsolódik az alaki és anyagi normák puszta betartásán és betartásán túlmutató humánpolitika, amely nézetem szerint magában foglalja az intézményben dolgozók vonatkozásában az adott esetben a jogszabályi rendelkezésekből fakadó hátrányos helyzet kompenzálását. Elég itt csak arra utalni, hogy a felsőoktatási intézmények tudományos kutatóinak munkajogi megítélése — az Ftv.1.-ben szereplővel részben, az Ftv.2. megoldásával szinte egy az egyben azonos módon - eltéréseket mutat az oktatókhoz képest, hiszen tevékenységük is szűkebb körű. Ez aztán számos olyan korlátozó rendelkezéshez vezet, amely egyes szerzők véleménye szerint diszkriminatív jegyeket mutat." Hasonló a helyzet, amikor az oktatók és kutatók foglalkoztatásának egyéb speciális eszközeit alkalmazza a rektor: több jogszerű megoldásból az intézmény és az érintett munkavállaló, közalkalmazott érdekeit egyensúlyban 345 tartót kell választania? Emellett a hazai kancellárok munkáltatói felelőssége vonatkozásában is érvényes a német szakirodalom megállapítása, miszerint az egyik legfontosabb feladat a munkatársak motiválása, azzal, hogy az erre szolgáló elsősorban immateriális ösztönzőeszközök megtalálása és helyes alkalmazása is ide 41 Läsd részletesen: Kulisity Mária: A munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek, in: Gyulavári Tamás (szerk.): Munkajog, Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2014, 235—246., Prugberger Tamás — Kenderes György: A munka- és közszolgálati jog intézményrendszerének kritikai és összehasonlító elemzése, Miskolc, Novotni Kiadó, 2009, 119-122., Prugberger Tamas — Nádas György: i.m. 199—202. o. 342 Breznay Tibor: Munkajog, Budapest, ELTE Jogi Továbbképző Intézet, 2004, 43—44. Ehhez illeszkedik az Nftv. 24. § (7) bekezdése, amely előírja, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjében bekövetkezett változásokról — ideértve a munkáltatói jogok utasításban történő átruházását is — az érintettet közvetlenül írásban is értesíteni kell, és az utasítást szervezeti és működési szabályzattal azonos módon közzé kell tenni. #3 Kjtvhr. 3. § (1) bek. A Kjtvhr.-ből következő (egyetlen) ilyen — attól függően, hogy az adott munkakör melyik vezető alá tartozik, a rektort vagy a kancellárt terhelő — kötelezettség, hogy a munkakör betöltésére irányuló pályázattal kapcsolatos vélemény kialakításához — a pályázatnak a véleményező testület részére történő átadás napját követő első munkanaptól számítva — legalább harminc napot biztosítson. 34 Nádas György: A felsőoktatásban dolgozó oktatók, kutatók munkajogviszonyának alapkérdései, Debrecen, Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2009, 185—186. Lásd még ehhez: Rab Henriett — Nádas György: A kutatók munkajogi helyzete a felsőoktatásban, Munkaügyi szemle, 49. évfolyam, 2005/12, 49—50., valamint Nádas György: A kutatókra vonatkozó munkajogi sajátosságok, Sectio Juridica et Politica, TOMUS XXV/2, 601-614. #5 Részletesen lásd: Rónay Zoltán: Az egyetemi, főiskolai oktatók foglalkoztatásának néhány kerdeseröl, Jogelmeleti szemle, 2016/2, 147-161. (2016b)