OCR
I24 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN elsősorban az egyén lelki folyamatait vizsgálja, ebből adódóan nehezen vizsgálható a különböző emberi csoportok, intézmények együttes cselekvéseinek mentális motívuma. Ha az attribúció szakirodalmából indulunk ki, akkor teljes joggal csak az egyén esetében beszélhetünk arról, hogy az egyik személy a másik törekvéseit, motívumait, szándékát miből és hogyan olvassa ki. Az egyének csoportban való cselekvésének, és ennek analógiájára az intézmények külső megítélésének vizsgálata több aspektusból (csoportidentitás, sztereotípiakutatás, intézményi imázs) megvalósul, de az előbb jelzett kiindulópontra tekintettel az attribúció alapvetően nem szakad el az egyéntől. Az etikus vezetés épp azáltal válik ,kifizetődőbbé", hogy azok a vezetők, akik magas integritással rendelkeznek, munkájukat az etikus elvárásoknak megfelelően végzik, képesek a többieket jelentősen jobb teljesítményre sarkallni. Ezért a vezetők kiválasztása amennyire létfontosságú, annyira bonyolult folyamat, amelyet csak egy megfelelő felkészültségű, a szükséges pszichológiai ismeretek birtokában lévő személyekből kialakított grémium képes maradéktalanul teljesíteni, és ők is csak egy világos, szakmai módszertan szerint kialakított elvárásrendszer alapján." Ennek kiemelése azért sem mellőzhető, mert vitathatatlan, hogy sem a rektor, sem a kancellár kiválasztása nem e metodikával valósul meg. Míg azonban a rektor esetében e hiányosság az azt egyébként bizonyos szempontból ellensúlyozni képes autonóm és demokratikus döntéshozatalból vagy legalábbis annak lehetőségéből" fakad, arra a kancellár kiválasztásánál szakmai magyarázatot nem találunk. Igaz lényegében azt sem tudjuk, milyen metodikával történik a kancellár kiválasztása — az egyetlen információ, hogy a kancellári pályázati eljárásban a bizottságban a felsőoktatási intézmény rektora részt vesz." Az etikus, az átalakító vagy a szolgáló vezető kapcsán kidolgozott vezetéselméletek egyaránt arra keresik a választ, miként tehető a vezető által sikeresebbé a szervezet. A siker meghatározó elem az attribúciós elméletekben és a felelősségattribúcióra épülő tanokban is. Korábban már volt szó arról, hogy a cselekvő magatartására milyen hatással bír a nézet! A ,nézet-elem" egyike a cselekvő kudarcról és a sikerről való feltételezése. Amint azt Harold A. Kelley és Jobn L. Micbela által ismertetett vizsgálatok többsége kimutatta, a sikert a cselekvő személynek, az ő egyéni képességeinek #6 De Hoogh, Annabel H. B. - Den Hartog, Deanne N:: i.m. 308. #7 Az állami felsőoktatási intézmények szenátusai ugyan visszakapták a rektorválasztás hatáskörét, ugyanakkor nincs olyan garanciális szabály (értve ezalatt a befolyásmentes működést összességében biztosító jogszabályi és rendszerkörnyezetet), amely a fenntartó állam informális befolyásolási törekvését egy számára kedvező személy rektori székbe juttatásában teljes mértékben kizárná. 48 Nftv. 24. § (6) bek. f) pont, beiktatta a a felsőoktatás szabályozására vonatkozó és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2018. évi XC. törvény 11. § 2018. december 18-ával.