OCR Output

III. AZ EGYETEMVEZETŐI FELELŐSSÉG KOMPONENSEI II7

a szociológia a többieknek a cselekvő tetteit illető várakozását vizsgálja." A visel
kedés pszichológiai vizsgálata okozati, amely a magatartást befolyásoló elemekre
fókuszál, abból indulva ki, hogy minél kevesebb jellegzetes ok motiválja az egyén
tettét, illetve azt minél kevésbé fogadja el a környezet, annál inkább nyújt a tett
az egyén egyedi jellemvonásairól információt. Ehhez a pszichológia a cselekvő
motivációit és nézeteit veszi számba. Előbbi a cselekvő tettének saját személyes
jólétéhez való viszonyát mutatja meg, utóbbi pedig láthatóvá teszi, hogy mennyi¬
ben befolyásolják mások nézetei (azaz, hogy mások azonos szituációban miként
cselekednének). Mindez megnyitja az utat a konformizmus (mások hasonló vagy
azonos cselekvéseire hivatkozás) felé, amely az engedelmesség mellett a felelősség
elkerülését megalapozó tipikus hivatkozás." A cselekvő gyakran véli úgy, hogy
a többség is hasonlóan gondolkodik és cselekedne."

Azonban a felelősségről az emberek nem kizárólag okozati alapon ítélkeznek,
amikor valakinek felelős vagy felelőtlen mivoltát kívánják megállapítani, s minthogy
a jogi szabályozás nem tér ki a mindennapokra, felelősségmegállapítási törekvésük
általános, amelynek nem célja a jogi szankció. Ilyenkor mindig explicite a cselekvő
személlyel szembeni elvárásokra reflektál a felelősség fogalma. Ezek az elvárások
pedig a társadalmi szerepből fakadó kötelezettségekhez igazodnak. A felelősség
a társadalom oldaláról a cselekvő magatartásával szembeni várakozásként jelenik
meg, amelyet a társadalom különböző szereplői definiálnak, ezért a felelősség
szociálpszichológiai megértéséhez ezeket a szerepeket kell tisztázni." Az egyes
szerepeket és a hozzájuk kapcsolódó felelősséget meghatározza az egyén és a kö¬
zösség viszonya, az individualizmus és a civil társadalom iránti érzékenység közti
különbség is." A szerepet ebben az értelemben a személy nem tudatosan veszi
fel, illetve azt nem rákényszerítik; a szerep elvont fogalom, ami azt tartalmazza,
hogy hogyan kell(ene) cselekednie az egyénnek." Ugyanis a Heider-modellen
nyugvó attribúcióelmélet alapja az általunk megtehető (megtenni akart) és meg¬

25 Hamilton, V. Lee: i.m. 316.

216 Hamilton, V. Lee — Sanders, Joseph: Crimes of Obedience and Comformity in the
Workplace. Surveys of Americans, Russans and Japanese, Journal of Social Issues, 51.
évfolyam, 1995/3, 69.

217 Kelley, Harold A. — Michela, John L.: im. 58-59, 64.

>18 Hamilton, V. Lee: i.m. 316—320. Hamilton ugyanitt azt is kiemeli, hogy a társadalmi szerepek
tisztázásához a fogalmak nyelvi és jogi értelmezése közötti ellentmondást is fel kell oldani,

29 Twenge, Jean M. — Freeman, Elise, C. — Campbell, W. Keith: Generational differences
in young adults life goals, concern of others, and civic orientation, 1966—2009, Journal of
Personality and Social Psychology, 102. évfolyam, 2012/5, 1045-1062.

20 Hamilton, V. Lee: i.m. 321. Hamilton szellemes példája szerint e szerep nem hasonlítható
egy nyakkendőhöz, amit egy elegáns étterembe lépve felöltünk, de az sem áll rá, hogy egy
halántéknak szegezett fegyver ereje által kényszerítve viseljük.