102 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN
mint három év telt el. A konzisztóriumok működésének értékelését nehezíti
az a körülmény, hogy noha a Vhr. részleges transzparenciát követel meg velük
kapcsolatban (a konzisztórium által hozott határozatokat nyilván kell tartani és
a felsőoktatási intézmény szabályzatának megfelelő módon nyilvánosságra kell
hozni),'®
huszonhet
intezmeny eseteben egyältalän nincs semmilyen adat sem a konzisztériumrél."?
a legtöbb esetben lényegében a nyilvánosságtól elzárva működnek. A
46 állami intézmény honlapját áttekintve megállapítható, hogy tizenkét
Ha a következő négyféle adatot vizsgáljuk: névsor, életrajz, döntések, ügyrend,
azt láthatjuk, hogy tizenöt intézmény legalább egy adatot (gyakran a névsort)
közzétesz, két, illetve három adatot azonban már csak három-három, valamennyi
adatot pedig csak egyetlen intézmény publikálja. A konzisztórium tagjainak élet¬
rajzát három, döntéseit teljesen hozzáférhető módon négy, jelszóval védve további
kettő, ügyrendjét öt intézmény teszi közzé, további egy intézményben keresőből
elérhető, egy esetében pedig arra utal a honlap, hogy ,hamarosan" felkerül. Az
ezek szerint igencsak szűkre szabott hozzáférési lehetőségeket tovább nehezíti,
hogy az adatok a honlapokon gyakran csak nehezen, négy-öt aloldalon keresztül
tartö navigäciöval Erhetök el.'*? Ezen megällapitäsokat vizsgälö kontrollkutatäs
eredményeiből az is látszik, hogy ez inkább tűnik állandó trendnek, semmint a
kezdeti nehézségek okozta átmeneti zavarnak."
Hogy a jogalkotó pontosan miért tartotta szükségesnek bevezetni, illetve a nor¬
maszövegben szereplőn túl mi a célja, dokumentáltan nem derül ki; a törvényjavaslat
indokolása a szövegtervezet megismétlésén túl érdemi információt nem ad," és
44 Nagy Marianna: Egy szegény dékánhelyettes panaszai, avagy a felsőoktatási lét elviselhetet¬
len bizonytalansága, in: Fazekas Marianna (szerk.): Gazdaság és közigazgatás. Tanulmányok
Ficzere Lajos tiszteletére, Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2015, 220 —221.
15 Vhr. 65/B. $ (2) bek.
46 A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen konzisztórium nem működik.
7 À Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem esetében feltehetően sok adat fent
van, de jelszóval védett, így külső látogató számára nem elérhető. A Dunaújvárosi Egyetem
esetében csapán a konzisztórium működésnek ténye, és az is csak az internetes kereső
program segítségével található meg. Néhány helyen (SZ TE, SZIE, SoE) csak sajtóhír utal
a konzisztórium működésének tényére.
148 Lásd: Rónay Zoltán: A konzisztórium helye, szerepe, működésének célja az állami felsőoktatási
intézmények irányításában és vezetésében — kérdések és válaszkísérletek, in: Juhász Erika —
Endrődy Orsolya (szerk.): Oktatás-Gazdaság-Társadalom, Budapest, Debrecen, Debreceni
Egyetem, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA), 2019, 752—765.
49 Rónay, Zoltán: Consistory — the obscure subject of state control, in: Kováts, Gergely — Rónay,
Zoltán (szerk.): In searcb of excellence in higher education, Budapest, Corvinus University
of Budapest Digital Press, 2019, 71-87.
50 Lásd: Magyarország Kormánya 1/4767. számú törvényjavaslata egyes, a felsőoktatás
szabályozására vonatkozó törvények módosításáról. 64—65. o. http://www.parlament.hu/