OCR Output

60 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN

156 egyaránt az uniós stratégia végrehajtási alapjának

l 187

stratégiai dokumentumokat
tekinti, iránymutatónak tartja keretstratégia célrendszerének meghatározásáná
Az ezekre épülő célokat és intézkedéseket áttekintve úgy tűnik, hogy — legalábbis
a címkék szintjén — a jelenlegi kormányzati intézkedésekben is megjelennek az
, Oktatás és képzés 2020" program megvalósítását szolgáló elemek." Arra azon¬
ban szükséges rámutatni, hogy a felsőoktatási jogszabályok (akár az intézmény
szerkezeti és intézményvezetési struktúrát, akár a felvételi eljárást szabályozókat
nézzük) módosításai ezzel gyakran kifejezetten ellentétes irányt jelöltek ki.

A felsőoktatás területén annak diverzifikációja és differenciálódása került
stratégiai feladatként meghatározásra." Ehhez kiindulópont az Nftv., mint
amelynek célja a magyar felsőoktatás színvonalának emelése és védelme, az állami
finanszírozás kiszámíthatóvá tétele, a minőség biztosítása, a finanszírozási források
diverzifikálása. Ennek érdekében előirányozza olyan megfelelő profilú és jó haté¬
konyságú intézmények kialakítását, amelyek képesek reagálni a változó képzési
és kutatási igényekre, valamint hatékonyan képesek gazdálkodni és betöltetni a
felsőoktatás harmadik misszióját, társadalmi szerepvállalásának erősítését."
Az anyag beavatkozási pontként rögzíti, hogy a demográfiai mutatók alapján az
alapképzésbe potenciálisan belépők száma csökken, így az egész életen át tartó
tanulás keretében gondoskodni kell az át- és továbbképzés felsőoktatásban történő
megvalósításához szükséges kapacitásbővítésről, továbbá — az uniós stratégiára
reflektálva — napirenden marad a képzési kimeneteknek a gazdasági igényekhez
igazítása és amunkaerőpiacra történő biztos belépés megalapozása." Ezen felül
a Strat. 2014. további intézkedési pontként határozza meg a felsőoktatás vonzere¬
jének növelését a 25—55 évesek körében; a felsőoktatás-bázisú tanulási szolgáltató
hálózatok kialakítását; a felsőoktatásnak a gazdaság igényei szerinti átalakítását;
a nemzetköziesítést és hallgatói mobilitást."

Az ,Oktatás és képzés 2020" (illetve az egész EURÓPA 2020) (keredstratégia
hazai megvalósításáról szóló kormányzati anyag részletesen felsorolja és ismerteti
mindazon alapdokumentumokat, terveket, jogszabályokat, amelyek ezek szerint
nem csupán illeszkednek az Unió elvárásaihoz, de azok maradéktalan megva¬

186 Új Széchenyi, Széll Kálmán Terv, EU 2020 Nemzeti Reform Program, Tudománypolitikai
Stratégia (tervezet), A felsőoktatás megújításának stratégiai irányai (tervezet)

187 Strat. 2014. 16.

188 Strat. 2014. 85-88.

18 Strat. 2014. 7.2.4. pont

120 Strat. 2014. 85.

PI Strat. 2014. 85-86.

19 Strat. 2014. 86-88. Kis Norbert — Kádár Krisztián: A magyar felsőoktatás jövőképe,
in: Cserny Ákos (szerk.): Ünnepi tanulmányok Rácz Attila 75. születésnapja tiszteletére,
Budapest, Nemzeti Közszolgálati és Tankönyvkiadó, 2013, 263—285.