OCR Output

58 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN

E körben pedig az intézményvezetői felelősség a felsőoktatás europaizációjának
is nevezett!" folyamatban való közreműködésben jelenik meg. Ennek keretét
részben az uniós döntések, részben az azok tagállami végrehajtását biztosító
kormányzati tevékenység, azaz jelenleg az , Oktatás és képzés 2020" mint uniós
intézkedés!" és az azokkal kapcsolatos magyarországi teendők jelentik. Persze e
szakmai felelősséget a kvalifikált munkaerő áramlását elősegítő és ezáltal a külföldi
továbbtanulás akadályait lebontó 1997-es Lisszaboni Egyezmény, az átjárható és
nyitott európai felsőoktatási térség létrehozására felhívó 1998-as Sorbonne Nyilat¬

kozat, majd végső soron az 1999-es Bolognai Nyilatkozat, azaz a tulajdonképpen

az európai felsőoktatási reform kezdeteként tekinthető aktus alapozza meg."

A felsőoktatás europaizációja során tehát mind a bolognai folyamatba illeszkedő
ajánlások, nyilatkozatok, mind az Európai Bizottság által hozott, az előbbiekre
épülő intézkedések két nagy feladatcsoportot róttak a nemzeti kormányokra, így
a magyarra is." Egyrészt a kodifikációk során biztosítsák azoknak a nemzeti
jogrendbe implementálását, másrészt a végrehajtás szintjén tegyék meg a szük¬
séges intézkedéseket. A bergeni találkozóra készített országjelentés!" tételesen

összefoglalja a 2005-ig tett intézkedéseket, lényegében négy csoportba sorolva a

16, jogalkotási", szervezési, szerve¬

kormányzati tevékenységet: koncepcionális

171 Szolár Éva: Mi a Bologna-folyamat? In: Kozma Tamás — Pataki Gyöngyver (szerk.):
Kisebbségi felsőoktatás és a Bologna-folyamat, Debrecen, Debreceni Egyetem Felsőoktatási
Kutató és Fejlesztő Központ, 2011, 16.

17? http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=URISERV%3Aef0016
(2016.03.24.)

13 Hrubos Ildikö: 20066, i.m. 90.

™ A Bologna folyamat összefoglalására lásd: Garben, Sacha: EU Higher Education Law.
The Bologna Process and Harmonization by Stealth, Alphen aan den Rijn, Kluwer Law
International, 2011, 11-52., Matthias Kilian: Die Europäisierung des Hochschulraumes,
Juristenzeitung, 61. &vfoylam, 2006/5, 209-210.

13 hetps://www.felvi.hu/pub_bin/kep/felsooktatasimuhely/orszagjelentes_bergenbe.pdf
(2016.03.25.)

76 Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térséghez" elnevezésű program (ismertetésére lásd:
Barakonyi Károly: Bologna felülnézetben, in: Barakonyi Károly: 2009a, i.m. 279-285.),
majd ennek alapján (2004-ben) a , Magyar Universitas Program" a későbbi jogszabály
alkotási program szakmai és politikai konszenzuson alapuló feladatait meghatározandó.
[1068/2004. (VII. 9.) sz. Korm. határozat a Magyar Universitas Programról, valamint az

“707

17 PL a felsőoktatási tanulmányi pontrendszer (kreditrendszer) bevezetéséről és az intézményi

tanulmányi pontrendszerek egységes nyilvántartásáról szóló 90/1998. ( V. 8.) Korm. rendelet,
az azt 2000-ben hatályon kívül helyező és helyébe lépő azonos című 200/2000. ( XI. 29.) Korm.
rendelet, amelyet két év elteltével módosítottak, majd az új törvényre tekintettel a felsőoktatásról
szóló 2005. évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 79/2006. (IV. 5.)
Korm. rendelet hatályon kívül helyezte; vagy az Európai Felsőoktatási Iérség megvalósítása
érdekében a hallgatói mobilitás elősegítéséről szóló 2082/2004. (IV. 15.) Korm. határozat.